Creatie
‘Konnakol’ verwijst naar de ritmetaal afkomstig uit de Zuid-Indische muziektraditie om ritmes in te oefenen, te componeren en te communiceren met publiek of medemuzikanten. Voor verschillende maatsoorten bestaan er vaste klappatronen. Deze combineer je met het vocaliseren van ritmes waarbij vaste lettergreep-combinaties gebruikt worden voor verschillende onderverdelingen.
Lees meer...Wat gebeurt er als één geluid door vele handen passeert? Het groeit, verbreedt, verkleurt en neemt verrassende vormen aan. Vele factoren bepalen de uitkomst. Wiens handen zijn het? Welke keuze maak je op welk moment? Jasper Van Paemel speelt dit auditief kettingspel met zijn leerlingen met telkens een heel anders resultaat.
Lees meer...Een grote blokkendoos van muzikale componenten, waarmee kleine, grote, eenvoudige of complexe muzikale constructies gebouwd kunnen worden, dat zijn de Letter Pieces. Het basisbouwplan is een raster van vakjes (afgebakende tijdseenheden) en een overkoepelend thema. De vakjes zijn ingevuld met letters die staan voor een klank(complex) en een beweging. Bouw je verschillende lagen boven elkaar,…
Lees meer...Minutieus kiest een schilder zijn palet. Elke penseelstreek heeft zin. Soms doordacht en zorgvuldig, andere keren impulsief en uitbundig. Ritme, tempo, dynamiek, compositie, vorm, patronen, variatie, kleur, tutti, solo, beweging, lijnvoering, zijn termen die voor zowel beeld als muziek toepasselijk zijn.
Lieve De Sadeleer gebruikt “The Storm” van William Turner vaak als basis voor muzikale schilderwerken in haar blokfluitklas. De torenhoge golven, de dramatische wolken, het schip dat van hier naar daar geblazen wordt: de verklanking wordt als het ware een soundtrack bij de beelden.
Lees meer...D.R.O.P. (Dynamics, Rate, Orchestration en Phrase) is een muzikaal oefen- en improvisatieconcept ontwikkeld door jazzdrummer Mark Guiliana. Vier variaties op een thema: vanuit de verschillende D.R.O.P. parameters wordt een eenvoudige ritmische cel een spannende muzikale evenwichtsoefening. Wie geraakt tot het hoogste level waarbij alle parameters worden gecombineerd? Wij dagen je graag uit!
Lees meer...Schilder je eigen muzikale landschap met zelf gekozen opnames…
Lees meer...Van een rustige boodschap naar geagiteerde zinnen waar zelfs harde woorden mogen vallen; reken met deze grafische partituur van Michael Vetter op een bewogen conversatie waarin je je instrument op een grensverleggende manier gebruikt.
Voor leerlingen die niet op hun mondje gevallen zijn!
Wanneer je gaat improviseren, is een vrije en levendige fantasie essentieel.
Jeroen Malaise maakte ‘Soundtrack’, een reeks korte oefeningen waarin je je verbeelding kan trainen.
Als de luisterbereidheid er is, kan gelijk welk geluid ervaren worden als muziek…
4’33” is allicht het bekendste werk van John Cage. In dit stuk produceert de uitvoerder geen enkele klank. Stilte en omgevingsgeluiden krijgen daardoor de hoofdrol.