Creatie
‘Parcours’, een werk van de Belgische componist Karel Goeyvaerts voor twee tot zes violisten, is naar eigen zeggen ‘een soort kat-en-muisspel, waarbij elk op zijn beurt de kat en de muis zou zijn’. Als alles goed lukt, wordt het geheel een energieke en spannende canon.
Lees meer...Wat als een krantenartikel de basis wordt van je voorstelling? Neem de krant van vandaag mee naar je klas en laat je inspireren!
Lees meer...‘In de beperking toont zich de meester’. Het zijn woorden van de Duitse filosoof, schrijver en dichter Goethe, maar het is zeker ook van toepassing op ‘Musica Ricercata’ van György Ligeti. Maak op basis van zijn werk een eigen compositie!
Lees meer...Thomas Moore doet je de oren spitsen met deze bijzondere luisteroefening. Neem de omgevingsgeluiden in je op en ga ermee in dialoog!
Lees meer...Duplo-blokken als muzikale bouwstenen, hoe eenvoudig kan het zijn? Stap voor stap bouwen we een muziekstuk op. Een ideale werkvorm om met jonge kinderen aan de slag te gaan met klankkleur, dynamiek en ritme!
Lees meer...Bertel Schollaert laat zich voor zijn lessen hedendaagse muziek aan de Jetse Academie vaak inspireren door bestaand repertoire. Voor deze opdrachtenreeks haalde hij de mosterd bij componist Michaël Beil.
Lees meer...Field Recording kan vele vormen aannemen. Aan de basis ligt het opnemen van omgevingsgeluid. Je kan opnames maken op het strand, in de stad, onder water of in de grond. Het werkt voor velen inspirerend en kan de basis worden van een nieuw muziekstuk.
Lees meer...Eén noot als bouwsteen voor een volledige compositie. Eén noot die gekneed, gekleurd en gecombineerd wordt. Eén noot met oneindig veel mogelijkheden. In deze werkvorm haalt Dries Tack het maximale uit een minimum aan materiaal.
Lees meer...Sleutels, glazen, potten, pannen, bestek, fietsbellen,… Onze omgeving is een onuitputtelijke bron van rinkelende geluiden. In deze werkvorm voor muzikale duo’s gaan we met deze belklanken aan de slag. Ideaal om er een bestaand muziekstuk mee op te smukken en aan te vullen!
Lees meer...‘Konnakol’ verwijst naar de ritmetaal afkomstig uit de Zuid-Indische muziektraditie om ritmes in te oefenen, te componeren en te communiceren met publiek of medemuzikanten. Voor verschillende maatsoorten bestaan er vaste klappatronen. Deze combineer je met het vocaliseren van ritmes waarbij vaste lettergreep-combinaties gebruikt worden voor verschillende onderverdelingen.
Lees meer...Wat gebeurt er als één geluid door vele handen passeert? Het groeit, verbreedt, verkleurt en neemt verrassende vormen aan. Vele factoren bepalen de uitkomst. Wiens handen zijn het? Welke keuze maak je op welk moment? Jasper Van Paemel speelt dit auditief kettingspel met zijn leerlingen met telkens een heel anders resultaat.
Lees meer...Een grote blokkendoos van muzikale componenten, waarmee kleine, grote, eenvoudige of complexe muzikale constructies gebouwd kunnen worden, dat zijn de Letter Pieces. Het basisbouwplan is een raster van vakjes (afgebakende tijdseenheden) en een overkoepelend thema. De vakjes zijn ingevuld met letters die staan voor een klank(complex) en een beweging. Bouw je verschillende lagen boven elkaar,…
Lees meer...Minutieus kiest een schilder zijn palet. Elke penseelstreek heeft zin. Soms doordacht en zorgvuldig, andere keren impulsief en uitbundig. Ritme, tempo, dynamiek, compositie, vorm, patronen, variatie, kleur, tutti, solo, beweging, lijnvoering, zijn termen die voor zowel beeld als muziek toepasselijk zijn.
Lieve De Sadeleer gebruikt “The Storm” van William Turner vaak als basis voor muzikale schilderwerken in haar blokfluitklas. De torenhoge golven, de dramatische wolken, het schip dat van hier naar daar geblazen wordt: de verklanking wordt als het ware een soundtrack bij de beelden.
Lees meer...D.R.O.P. (Dynamics, Rate, Orchestration en Phrase) is een muzikaal oefen- en improvisatieconcept ontwikkeld door jazzdrummer Mark Guiliana. Vier variaties op een thema: vanuit de verschillende D.R.O.P. parameters wordt een eenvoudige ritmische cel een spannende muzikale evenwichtsoefening. Wie geraakt tot het hoogste level waarbij alle parameters worden gecombineerd? Wij dagen je graag uit!
Lees meer...Schilder je eigen muzikale landschap met zelf gekozen opnames…
Lees meer...Van een rustige boodschap naar geagiteerde zinnen waar zelfs harde woorden mogen vallen; reken met deze grafische partituur van Michael Vetter op een bewogen conversatie waarin je je instrument op een grensverleggende manier gebruikt.
Voor leerlingen die niet op hun mondje gevallen zijn!
Wanneer je gaat improviseren, is een vrije en levendige fantasie essentieel.
Jeroen Malaise maakte ‘Soundtrack’, een reeks korte oefeningen waarin je je verbeelding kan trainen.
Als de luisterbereidheid er is, kan gelijk welk geluid ervaren worden als muziek…
4’33” is allicht het bekendste werk van John Cage. In dit stuk produceert de uitvoerder geen enkele klank. Stilte en omgevingsgeluiden krijgen daardoor de hoofdrol.