Mediteren met Thomas Moore

Als trombonist van het Nadar ensemble heeft Thomas R. Moore veel ervaring als uitvoerend muzikant, maar daarnaast is hij ook een ervaren dirigent. Als docent aan het conservatorium van Antwerpen leidt hij onder andere het ensemble XXI, een ensemble waar studenten klassieke muziek in aanraking komen met nieuw werk van componisten van over de hele wereld.

Omdat dit ensemble steeds wisselt van bezetting en dus ook van deelnemers, gebruikt Thomas steeds een oefening aan het begin van de repetitie die ervoor zorgt dat de connectie tussen de uitvoerders gemaakt wordt. De oefening is gebaseerd op de ‘deep listening’ technieken van Pauline Oliveros.

AAN DE SLAG 

  • Ga in een kring staan in de ruimte, zonder instrument.
  • Maak het stil en luister naar je omgeving, wat hoor je?
  • Na een tijdje aandachtig te luisteren begin je te beschrijven wat je hoort, er zijn hiervoor geen regels. Je start met spreken wanneer het goed voelt.

Je zal merken dat er van nature golven zullen ontstaan waarin heel de groep spreekt, maar ook wanneer er stiltes vallen. Hierop kan je als leerkracht inspelen.

MEER MOGELIJKHEDEN 

  • Geef de groep de opdracht om zeer bewust te spelen met dynamieken. Hoor je een luid geluid? Roep het dan! Hoor je iets stil? Fluister…
  • Geef de opdracht om op elkaar in te spelen: Komen veel stemmen bij elkaar? Draag dan bij aan het crescendo.
  • Speel met de stilte. Wanneer ga je ze doorbreken?
  • Ga in dialoog met elkaar. Wanneer reageer je? Wanneer reageer je juist niet?

Deze oefening heeft oneindig veel mogelijkheden en zet de leerlingen aan om aandachtig te luisteren naar de omgeving en naar elkaar. De oefening lukt enkel door middel van een diepe concentratie. Een ideale manier dus om de les groepsmusiceren mee te starten!

 

Foto: © Rolf Schoellkopf

op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Laat een reactie achter





Volg ons op sociale media ...

newsletter footer logo's