Tentoonstellingen
MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] zet mijlpalen in de muziekgeschiedenis sinds 1950 in de kijker met grote en kleinere tentoonstellingen.
In de voorbije jaren ontwikkelden we onder andere tentoonstellingen over Karel Goeyvaerts, Lucien Goethals, grafische partituren en Luc Brewaeys. Ook op Erfgoeddag duiken we traditioneel onze collectie in om aansluitend bij het thema van dat jaar een boeiende selectie partituren te presenteren.
In samenwerking met Muziekcentrum De Bijloke maakten we inmiddels al vijf (online) tentoonstellingen naar aanleiding van de seizoensfocus op Steve Reich, Luciano Berio, György Ligeti, Kaija Saariaho en Pierre Boulez.
Momenteel lopend: 360° Boulez
Een terugblik op de voorbije webexpo’s en fysieke tentoonstellingen
Op vraag van Muziekcentrum De Bijloke Gent maakten we een fysieke en online tentoonstelling over Luciano Berio. Deze tentoonstelling liep parallel met een reeks concerten waarin de muziek van Berio centraal stond. De infopanelen van de fysieke tentoonstelling kan je hier terugvinden.
Op vraag van Muziekcentrum De Bijloke Gent - en omwille van de coronamaatregelen - maakten we een 100% online tentoonstelling over Steve Reich. Deze tentoonstelling liep parallel met een reeks concerten waarin de muziek van Reich centraal stond.
Goeyvaerts Gespiegeld pop-up tentoonstelling
Karel Goeyvaerts zou in 2023 zijn honderdste verjaardag gevierd hebben; hij overleed precies 30 jaar geleden. Een passende aanleiding voor het Mechelse Lunalia festival om deze componist in de schijnwerpers te zetten.
Voor deze gelegenheid stelde MATRIX de expo Goeyvaerts Gespiegeld in pop-up formaat op in de inkomhal van het Cultuurcentrum Mechelen. Tijdens de Lunalia Liftoff op zaterdag 22 april werd deze expo feestelijk geopend. Daarnaast konden bezoekers terecht bij de MATRIX-farmacie en was er een vertelmoment met fictieve brieven van Karel Goeyvaerts. Hieronder vind je een fotoverslag.
Brewaeys Unfolding
Naar aanleiding van de overdracht van het archief van Luc Brewaeys maakten we een fysieke en online tentoonstelling over Luc Brewaeys. De expo in de Leuven universiteitsbibliotheek werd druk bezocht van maart tot juni 2022. De online expo is nog te bezoeken via onderstaande afbeelding.
Goeyvaerts gespiegeld
Vijfentwintig jaar na zijn plotse overlijden leest de biografie van componist Karel Goeyvaerts (1923-1993)nog steeds als een roman. Hoewel zijn naam buiten ons land niet altijd een belletje doet rinkelen, was het Karel Goeyvaerts die in de zomer van 1951 op kousenvoeten de inmiddels legendarische Ferienkurse für neue Musik in Darmstadt veroverde met de eerste bladzijden integraal seriële muziek. Hij drukte daarmee een onuitwisbare stempel op de na-oorlogse avant-garde, maar zeven jaar later beleefde hij de Wereldtentoonstelling in Brussel als Sabena-agent. Rond die tijd hield hij het componeren (eventjes) voor bekeken, om zijn muzikale carrière daarna bijna even vlot terug op de rails te zetten en uiteindelijk in het laatste decennium van zijn leven met zijn opera Aquarius opnieuw een nieuw tijdperk in te luiden. Redenen genoeg voor MATRIX om in 2018 deze uitzonderlijke componist uit te lichten.
De tentoonstelling Goeyvaerts gespiegeld liep van 21 februari tot 30 maart 2018 in de pandgangen van KADOC, Leuven en werd gerealiseerd i.s.m. KADOC (Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving), Universiteitsarchief Leuven en het Departement Musicologie van de KU Leuven.
Als smaakmaker voor de expo Goeyvaerts gespiegeld ontwikkelden we een kleinere pop-uptentoonstelling, die in november 2017 in AMUZ en in De Bijloke gepresenteerd werd. Daarmee omkaderden we twee concerten van I Solisti met op het programma onder andere Avontuur (1958) van Goeyvaerts.
Organiseer je zelf ook een evenement of concert met werk van Goeyvaerts en wil je onze pop-uptentoonstelling gebruiken? Laat het ons dan weten.
Naar aanleiding van 'Goeyvaerts gespiegeld' wijdde het radioprogramma Klara Late Night vier uitzendingen aan het werk van Karel Goeyvaerts. De uitzendingen waren te horen op 5, 6, 7, en 8 februari 2018, telkens tussen 22u en middernacht.
De werelden van Lucien Goethals
In 2016 was het tien jaar geleden dat Lucien Goethals – componist, Gentenaar met Argentijnse ziel – overleed. Tijd voor hernieuwde aandacht, een hommage, een (her)ontdekking van de vele werelden van deze bijzondere musicus.
MATRIX gaf dichter en musicoloog Jelle Dierickx carte blanche voor de publicatie 'Het Pluriversum van Lucien Goethals' en dook in de archieven van de Gentse Conservatoriumbibliotheek en het IPEM (Instituut voor Psycho-akoestiek en Elektronische Muziek). In samenwerking met deze twee partners stelden we een webtentoonstelling samen rond Lucien Goethals en zijn werk. Deze tentoonstelling maakte deel uit van de drieledige tentoonstelling die op locatie bij het Gentse Conservatorium (Hoogpoort en Wijnaert) te bezoeken was in maart 2016.
We vierden deze verjaardag niet alleen. Kunstenares Hallveig Agustsdottir maakte voor deze gelegenheid enkele sound paintings op werk van Goethals en stelde deze tentoon in de Zebrastraat te Gent. Ook SPECTRA ensemble en dirigent Filip Rathé zijn als geen ander thuis in het werk van Lucien Goethals. Zij zochten hun mooiste opnames uit en brachten deze uit op een nieuwe cd, die voorgesteld werd met een concert in de Gentse MIRY Concertzaal.
Getekende klanken
In 2012 was het tien jaar geleden dat MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] haar deuren opende in het zeventiende-eeuws pand aan de Minderbroedersstraat in Leuven. Om deze kristallen verjaardag extra in de verf te zetten, organiseerde MATRIX in samenwerking met de Leuvense Universiteitsbibliotheek een tentoonstelling over grafische partituren met werk uit de eigen collectie. 'Getekende klanken' werd de titel van de tentoonstelling en de daarbij aansluitende publicatie.
Grafische partituren zijn een fascinerend fenomeen binnen de (hedendaagse) muziekgeschiedenis. Ze kenden een grote bloei in de jaren ’50 en ’60 toen componisten zochten naar een ‘andere’ manier dan de traditionele muzikale coderingssystemen om muziek en klank te noteren. Maar ook vandaag kiezen bepaalde componisten bewust voor een grafische invalshoek. De tentoonstelling exposeerde enkele van de meest tot de verbeelding sprekende exemplaren van deze grafische composities, met werk van onder meer John Cage (Aria), Cornelius Cardew (Treatise), Karlheinz Stockhausen, Earle Brown (Folio and Four Systems), Sylvano Bussotti (Rara), Anestis Logothetis, Robin Hayward, Lucien Goethals, Karel Goeyvaerts (Parcours), György Ligeti (Volumina) en Thomas Smetryns. Deze partituren kwamen tot leven met audio- en videofragmenten, interviews, foto’s, en zoveel meer.