Aleatorische loops met Brecht Vandenbogaerde

Hoornist en musicoloog Brecht Vandenbogaerde is een avontuurlijke leraar aan de academies van Halle en Londerzeel. Als trouwe fan van de LABO-dag deelt hij graag een werkvorm die hij in zijn eigen klassen toepast.

 

BENODIGDHEDEN

AAN DE SLAG 

Deze oefening is fijn in groep, maar kan ook zeker in individuele lessen worden toegepast.

  • Neem één loop op zonder geluid als basis. Bepaal zelf de lengte.
  • Zet het volume van de versterking uit en neem hierboven nieuwe lagen op.
  • De leerlingen krijgen de opdracht om beurtelings één geluid te produceren op een willekeurig moment. Hierbij kan iedereen langs de microfoon passeren of kan iemand ermee rond gaan.
  • Wanneer alle klanken op een toevallig moment binnen de structuur zijn opgenomen, kan het volume weer open gezet worden.
  • Leerlingen gaan op zoek naar hun eigen klank en proberen samen de volledige loop live na te spelen. Zoek naar een duidelijk metrum waarop iedereen zich kan baseren. De leraar kan hierbij met de volumeknop spelen zodat uiteindelijk de leerlingen hun aleatorische loop zonder ondersteuning van de opname kunnen spelen.

MEER MOGELIJKHEDEN 

  • Leg bepaalde parameters op voorhand vast (ritme, dynamiek, aantal noten, etc.)
  • Maak eens een korte loop en een langere.
  • Bouw de loop stelselmatig af (neem lagen. weg) en nadien weer op (voeg lagen opnieuw toe).
  • Creëer 2 loops en wissel ze af.
  • Maak een grafische partituur van je klascreatie als geheugensteuntje.

op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Laat een reactie achter





Volg ons op sociale media ...

newsletter footer logo's