improvisatie
Tijdens onze derde LABO-dag mochten we blokfluitist en docent Sarah Jeffery verwelkomen met een inspirerende key-note speech. Ze deelt graag één van haar favoriete inleidende oefeningen met ons. Ideaal om in groep uit te voeren. AAN DE SLAG Alle deelnemers staan in een kring. De leerkracht begint met een korte, herhalende klank van vier tellen…
Read MoreHoornist en musicoloog Brecht Vandenbogaerde is een avontuurlijke leraar aan de academies van Halle en Londerzeel. Als trouwe fan van de LABO-dag deelt hij graag een werkvorm die hij in zijn eigen klassen toepast. BENODIGDHEDEN Loopstation met microfoon OF loopstation – app met versterking Eigen instrument AAN DE SLAG Deze oefening is fijn in…
Read MoreWat als het kolken van de zee ritmes worden, het ruisen van de wind toonhoogten, het verblindende ochtendlicht klankkleur en de overvliegende zwerm vogels muzikale texturen? Wie de Finse componiste Kaija Saariaho (1952-2023) naar haar grootste inspiratie vroeg, kreeg ‘het leven’ als antwoord. Alles was met klank verbonden. Als componist zocht ze onophoudelijk naar klanken,…
Read MoreMauricio Kagel (1931 – 2008) was als componist autodidact. Hij bekeek de muzikanten vaak op een bredere manier dan de louter muzikale. Hierdoor bracht hij nieuwe, uiterst originele ideeën op het podium. Vaak mondden die uit in een vorm van muziektheater. In zijn werk Prima Vista zet Kagel twee ensembles tegenover elkaar die elkaar achtereenvolgens…
Read MoreD.R.O.P. (Dynamics, Rate, Orchestration en Phrase) is een muzikaal oefen- en improvisatieconcept ontwikkeld door jazzdrummer Mark Guiliana. Vier variaties op een thema: vanuit de verschillende D.R.O.P. parameters wordt een eenvoudige ritmische cel een spannende muzikale evenwichtsoefening. Wie geraakt tot het hoogste level waarbij alle parameters worden gecombineerd? Wij dagen je graag uit!
Read MoreWanneer je gaat improviseren, is een vrije en levendige fantasie essentieel.
Jeroen Malaise maakte ‘Soundtrack’, een reeks korte oefeningen waarin je je verbeelding kan trainen.