luisteren
Treatise (1963-1967) van Cornelius Cardew (1936-1981) is één van de meest omvangrijke grafische partituren ooit. Het bestaat uit 193 pagina’s lijnen, symbolen en geometrische, abstracte vormen die een grote interpretatievrijheid laten aan de uitvoerders. Cardew was immers van mening dat iedereen kan musiceren, en dat het zelf op zoek gaan naar nieuwe klanken veel relevanter…
Read MoreDoor de aprilse grillen zitten we deze week met zijn allen wat meer binnen in huis. Ideaal dus om wat meer te gaan luisteren naar hoe het bij ons thuis klinkt. Je kent het wel, die alsmaar lekkende kraan, de wasmachine die draait, de kat die ronkt of de hond die uitgebreid geeuwt na een…
Read MoreTijdens onze derde LABO-dag mochten we blokfluitist en docent Sarah Jeffery verwelkomen met een inspirerende key-note speech. Ze deelt graag één van haar favoriete inleidende oefeningen met ons. Ideaal om in groep uit te voeren. AAN DE SLAG Alle deelnemers staan in een kring. De leerkracht begint met een korte, herhalende klank van vier tellen…
Read MoreHoornist en musicoloog Brecht Vandenbogaerde is een avontuurlijke leraar aan de academies van Halle en Londerzeel. Als trouwe fan van de LABO-dag deelt hij graag een werkvorm die hij in zijn eigen klassen toepast. BENODIGDHEDEN Loopstation met microfoon OF loopstation – app met versterking Eigen instrument AAN DE SLAG Deze oefening is fijn in…
Read MoreBassist, componist en geluidskunstenaar Raphael Malfliet wandelt de laatste tijd vaak rond met verschillende soorten microfoons in de hand. Zo speurt hij naar interessante geluiden en onderzoekt hij manieren om verschillende sonore omgevingen in kaart te brengen. Aan de hand van korte oefeningen daagt hij zichzelf én de groepen waar hij mee werkt uit om…
Read MoreThomas Moore doet je de oren spitsen met deze bijzondere luisteroefening. Neem de omgevingsgeluiden in je op en ga ermee in dialoog!
Read MoreHeb je al eens stilgestaan bij de impact van ruimte op je muzikale beleving? Tijdens een concert is je luisterervaring anders dan die van je buurman, en al helemaal verschillend van iemand die tien meter verderop in de zaal zit. In deze werkvorm experimenteer je met ruimtelijke ervaring in je klas. Een ideale opener van het schooljaar voor een jong concertpubliek!
Read More“Kunnen luisteren” is een belangrijke muzische en sociale vaardigheid. We ontdekken nieuwe dingen, stellen onze blik scherp, schaven ons denkkader bij. Toch blijkt luisteren niet zo eenvoudig en vaak synoniem voor gehoorzamen aan wat mainstream is.
Gelukkig kan je je luistervaardigheid trainen! En als je het de nodige tijd en ruimte geeft, wordt het een wonderlijke ontdekkingstocht…
Read MoreEen klankmassage is pure muzikale verwennerij waarbij oren én geest in de watten worden gelegd. Daarnaast is het de ideale manier om een juiste mindset te creëren en om de auditieve verbeelding te stimuleren.
Read MoreAls de luisterbereidheid er is, kan gelijk welk geluid ervaren worden als muziek…
4’33” is allicht het bekendste werk van John Cage. In dit stuk produceert de uitvoerder geen enkele klank. Stilte en omgevingsgeluiden krijgen daardoor de hoofdrol.