alle niveau's
Treatise (1963-1967) van Cornelius Cardew (1936-1981) is één van de meest omvangrijke grafische partituren ooit. Het bestaat uit 193 pagina’s lijnen, symbolen en geometrische, abstracte vormen die een grote interpretatievrijheid laten aan de uitvoerders. Cardew was immers van mening dat iedereen kan musiceren, en dat het zelf op zoek gaan naar nieuwe klanken veel relevanter…
Read MoreLuisteren naar jezelf én de ander is zeer belangrijk als muzikant. Helen Borremans laat haar leerlingen soms volledig opgaan in de klank van een Tanpura om een intern gehoor te ontwikkelen. Een Tanpura is een begeleidingsinstrument dat gebruikt wordt in de klassieke Indiase muziek. AAN DE SLAG Beluister een Tanpura via luidsprekers die voldoende…
Read MoreDoor de aprilse grillen zitten we deze week met zijn allen wat meer binnen in huis. Ideaal dus om wat meer te gaan luisteren naar hoe het bij ons thuis klinkt. Je kent het wel, die alsmaar lekkende kraan, de wasmachine die draait, de kat die ronkt of de hond die uitgebreid geeuwt na een…
Read MoreTijdens onze derde LABO-dag mochten we blokfluitist en docent Sarah Jeffery verwelkomen met een inspirerende key-note speech. Ze deelt graag één van haar favoriete inleidende oefeningen met ons. Ideaal om in groep uit te voeren. AAN DE SLAG Alle deelnemers staan in een kring. De leerkracht begint met een korte, herhalende klank van vier tellen…
Read MoreHoornist en musicoloog Brecht Vandenbogaerde is een avontuurlijke leraar aan de academies van Halle en Londerzeel. Als trouwe fan van de LABO-dag deelt hij graag een werkvorm die hij in zijn eigen klassen toepast. BENODIGDHEDEN Loopstation met microfoon OF loopstation – app met versterking Eigen instrument AAN DE SLAG Deze oefening is fijn in…
Read MoreWat als het kolken van de zee ritmes worden, het ruisen van de wind toonhoogten, het verblindende ochtendlicht klankkleur en de overvliegende zwerm vogels muzikale texturen? Wie de Finse componiste Kaija Saariaho (1952-2023) naar haar grootste inspiratie vroeg, kreeg ‘het leven’ als antwoord. Alles was met klank verbonden. Als componist zocht ze onophoudelijk naar klanken,…
Read MoreBassist, componist en geluidskunstenaar Raphael Malfliet wandelt de laatste tijd vaak rond met verschillende soorten microfoons in de hand. Zo speurt hij naar interessante geluiden en onderzoekt hij manieren om verschillende sonore omgevingen in kaart te brengen. Aan de hand van korte oefeningen daagt hij zichzelf én de groepen waar hij mee werkt uit om…
Read MoreDe eerste volledige week van het nieuwe schooljaar is volop aan de gang. Tijd voor kennismaking dus! Om elkaar op een speelse manier te leren kennen is het fijn om muziek te koppelen aan beweging. We kozen enkele leuke, beweeglijke fragmenten uit de online tool Start to Listen. Eén van de fragmenten kan je rechtstreeks…
Read MoreIn zijn praktijk als docent verbindt Juan Carlos Tolosa beeldend en klankmatig denken aan elkaar door gekke machines te ontwerpen. Wat dacht je ervan om nooit meer zelf een banaan te moeten pellen? Lees snel verder!
Read MoreWat gebeurt er als één geluid door vele handen passeert? Het groeit, verbreedt, verkleurt en neemt verrassende vormen aan. Vele factoren bepalen de uitkomst. Wiens handen zijn het? Welke keuze maak je op welk moment? Jasper Van Paemel speelt dit auditief kettingspel met zijn leerlingen met telkens een heel anders resultaat.
Read MoreEen grote blokkendoos van muzikale componenten, waarmee kleine, grote, eenvoudige of complexe muzikale constructies gebouwd kunnen worden, dat zijn de Letter Pieces. Het basisbouwplan is een raster van vakjes (afgebakende tijdseenheden) en een overkoepelend thema. De vakjes zijn ingevuld met letters die staan voor een klank(complex) en een beweging. Bouw je verschillende lagen boven elkaar,…
Read MoreMinutieus kiest een schilder zijn palet. Elke penseelstreek heeft zin. Soms doordacht en zorgvuldig, andere keren impulsief en uitbundig. Ritme, tempo, dynamiek, compositie, vorm, patronen, variatie, kleur, tutti, solo, beweging, lijnvoering, zijn termen die voor zowel beeld als muziek toepasselijk zijn.
Lieve De Sadeleer gebruikt “The Storm” van William Turner vaak als basis voor muzikale schilderwerken in haar blokfluitklas. De torenhoge golven, de dramatische wolken, het schip dat van hier naar daar geblazen wordt: de verklanking wordt als het ware een soundtrack bij de beelden.
Read MoreStilte is van onschatbare waarde. Een gesprek ademt dankzij zijn stiltes, een klank krijgt meer betekenis dankzij de stilte ervoor of erna. Een goede muzikant weet hoe de balans te maken tussen stilte en geluid en zo de expressie in een stuk te versterken.
Deze werkvorm is een oefening in het bewust opzoeken van de stilte en in het luisteren.
Van een rustige boodschap naar geagiteerde zinnen waar zelfs harde woorden mogen vallen; reken met deze grafische partituur van Michael Vetter op een bewogen conversatie waarin je je instrument op een grensverleggende manier gebruikt.
Voor leerlingen die niet op hun mondje gevallen zijn!
Wanneer je gaat improviseren, is een vrije en levendige fantasie essentieel.
Jeroen Malaise maakte ‘Soundtrack’, een reeks korte oefeningen waarin je je verbeelding kan trainen.
Een klankmassage is pure muzikale verwennerij waarbij oren én geest in de watten worden gelegd. Daarnaast is het de ideale manier om een juiste mindset te creëren en om de auditieve verbeelding te stimuleren.
Read MoreDeze grafische partituur van de hand van Thomas Smetryns is een werk voor vier musici in vrije bezetting.
Het idee is even eenvoudig als mooi: kies de voor jou mooiste klanken uit en maak er een muziekstuk mee.
Het resultaat zou wel eens het allermooiste stuk in de wereld kunnen zijn…