Groeien in het luisteren

“Kunnen luisteren” is een belangrijke muzische en sociale vaardigheid. We ontdekken nieuwe dingen, stellen onze blik scherp, schaven ons denkkader bij. Toch blijkt luisteren niet zo eenvoudig en vaak synoniem voor gehoorzamen aan wat mainstream is. Onze oren worden immers overspoeld met voorgesneden koek.

Gelukkig kan je je luistervaardigheid trainen! En als je het de nodige tijd en ruimte geeft, wordt het een wonderlijke ontdekkingstocht…

 

AAN DE SLAG

Stel je oren eerst op scherp:

  • Verspreid je in de ruimte en zorg dat je zo weinig mogelijk wordt afgeleid.
  • Doe je ogen dicht, maak het een minuut stil.
  • Wat hoor je? Dichtbij? Veraf? Verschillende laagjes?
  • Stop nu je oren dicht met je vingers en luister opnieuw met gesloten ogen, minstens enkele minuten.
  • Wat hoor je deze keer? Gedempte geluiden van buitenaf? Je ademhaling? Gerommel van je maag? Misschien je hartslag?

Luister vervolgens met gesloten ogen naar ‘Seascape’ van Fausto Romitelli: https://www.starttolisten.org/#probeerversie

Ga na het beluisteren van dit fragment in gesprek:

  • Speelt het geluid zich boven, onder, of rondom jou af?
  • Welk soort oppervlakte roept dit fragment op?
  • Kan je het luisteren ervaren als een wandeling? Wat zie je onderweg?
  • Klinkt de stilte na het luisteren anders dan ervoor? Wat is het verschil?

 

MEER MOGELIJKHEDEN

  • Ga op zoek naar geluiden en klanken die passen bij deze muziek en speel mee.
  • Welke kleur roept dit stuk bij jou op? Neem een potlood of stift in deze kleur. Teken in één lijn terwijl je herbeluistert.
  • Voer jouw ‘lijn’ uit (met je stem, met je lichaam, met je instrument).
  • Probeer de sfeer van dit fragment te verklanken op je eigen instrument.

 

Op de website START TO LISTEN vind je meer inspiratie en gereedschap om luistervaardigheid ruimer te ontwikkelen.

START TO LISTEN wordt ontwikkeld door aifoon en MATRIX en wordt ondersteund door Cera.

Luisteren

op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Laat een reactie achter





Volg ons op sociale media ...