Saxofoniste Anouk Neyens behaalde haar master in Uitvoerende Klassieke Muziek aan het conservatorium van Gent en verdiept zich momenteel in vrije improvisatie tijdens de tweejarige masteropleiding ‘Open Creation’ in Basel (Zwitserland).
Afgelopen LABO-dag kwam ze een inspirerende workshop geven die in het teken stond van open creation. Deze werkwijze heeft als doel om vrije improvisatie te benaderen op een manier waarbij het mogelijk is om een vaste structuur vast te leggen zonder vrijheid te verliezen. Anouk deelt graag één van haar oefeningen uit de workshop op onze blog.
Vandaag bepalen we zelf onze spelregels. Hink stap sprong, twister, mens erger je niet… allemaal bronnen van inspiratie om er een muzikaal spel van te maken!
BENODIGDHEDEN
- Eigen instrument
- Papier, potloden, stiften, scharen, lijm…
- Een grote ruimte (of meerdere kleine ruimtes)
AAN DE SLAG
- Verdeel de klasgroep in groepjes van 3 à 4 leerlingen
- Geef ieder groepje de opdracht om een muzikaal spel te ontwikkelen. Het is belangrijk dat de spelregels duidelijk worden neergeschreven.
TIP: Probeer ook de ruimte in je spel te betrekken. Maak je een parcours? Gebruik je items uit het klaslokaal als instrument?… - Geef je spel door aan een andere groep zonder extra uitleg. Voeren ze je spel correct uit?
MEER MOGELIJKHEDEN
- Een groepje kan er ook voor kiezen om hun spel zelf uit te voeren. Het is dan aan de rest van de klas om te raden wat de spelregels zijn.