Dialoog zonder woorden

Bij het begin van het schooljaar laat Tomma Wessel haar leerlingen muzikaal in dialoog gaan. Ze gebruikt hiervoor een grafische partituur van Michael Vetter voor blokfluitkopstukken. Van een rustige boodschap naar geagiteerde zinnen waar zelfs harde woorden mogen vallen; reken op een bewogen conversatie waarin je je instrument op een grensverleggende manier gebruikt.

Voor leerlingen die niet op hun mondje gevallen zijn!

 

AAN DE SLAG

  • Verklank de grafische partituur op je kopstuk. Speler 1 speelt de linkerkolom, speler 2 de rechter.
  • Raak articulatie, dynamiek, kleur, klankproductie aan.
  • Zoek extremen op.

 

MEER MOGELIJKHEDEN

  • Voer dit werk uit op gelijk welk instrument en exploreer alle mogelijkheden.
  • Laat de leerlingen zelf een grafische dialoog maken. (Sommigen blijven nadien met nieuwe tekeningen afkomen!)
  • Wissel de rollen om.
  • Ga in gesprek over wat je hoorde en deed.

 

Deze grafische partituur komt uit ” Literaturheft 1″ für Sopranblockflöte van Michael Vetter, uitgegeven bij Universal Edition.

Tomma Wessel geeft blokfluit en groepsmusiceren aan Kunstacademie De Poel in Gent en doceert hedendaagse blokfluitmuziek aan het Conservatoire Royal de Bruxelles. Daarnaast doet ze onderzoek naar de speeltechnieken en verschillende types van de instrumentenfamilie van de blokfluit.

op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Laat een reactie achter





Volg ons op sociale media ...

newsletter footer logo's