“In C” (1964) van Terry Riley is om meerdere redenen iconisch. Als één van de eerste muzikale statements in de minimal music had het een grote invloed op componisten als Steve Reich (die trouwens deelnam aan de première van dit stuk) en Philip Glass. De eenvoud van de partituur stak sterk af tegen de gangbare complexiteit in de kunstmuziek toen. Daarnaast kan je het werk ook democratisch noemen: de bezetting is ad libitum, er is geen dirigent en iedere uitvoerder krijgt zelf beslissingsrecht.
53 korte motieven in do groot, meer had de componist niet nodig. “In C” is een heerlijke klankwolk die bij iedere uitvoering verrassend anders klinkt, ondanks dat ze telkens uit dezelfde cellen wordt opgebouwd.
AAN DE SLAG
Uitvoerder 1:
- Herhaal steeds de twee hoogste C’s op de piano in een constant ritme van achtste noten.
- Wees de “pulse” voor de andere uitvoerders.
De rest van het ensemble:
- Oefen de motieven eerst unisono.
- Ben je zanger? Zing op gelijk welke (mede)klinker.
- Herhaal elk motief zo vaak als je wil.
- Transponeer indien wenselijk één of meerdere octaven hoger of lager.
- Speel de motieven in de aangegeven volgorde.
- Luister naar elkaar en pik op elkaar in.
- Ga niet meer dan 2 tot 5 motieven bij elkaar uit de buurt.
- Geniet van de polyritmische combinaties en de verrassende golven die ontstaan en verdwijnen bij de uitvoering.
MEER MOGELIJKHEDEN
- Beperk je tot enkele motieven als je werkt met beginnende muzikanten.
- Voeg slagwerk toe.
- Vervang de piano van uitvoerder 1 door een ander instrument.
- Voeg dynamiek toe voor het hele ensemble.
- Componeer zelf extra motieven.
- Speel online mee met deze legendarische compositie: https://artmusicapps.com/incapp/site/index.html
Laat je inspireren door deze uitvoeringen:
Terry Riley (°1935) is een Amerikaanse componist die mee aan de basis lag van minimalistische muziek. “In C” schreef hij grotendeels op 24u tijd: ‘It was like music in a dream… when I heard it, I knew how to write it down. I think pretty much the next day I had it down.’