vrije bezetting
Minutieus kiest een schilder zijn palet. Elke penseelstreek heeft zin. Soms doordacht en zorgvuldig, andere keren impulsief en uitbundig. Ritme, tempo, dynamiek, compositie, vorm, patronen, variatie, kleur, tutti, solo, beweging, lijnvoering, zijn termen die voor zowel beeld als muziek toepasselijk zijn.
Lieve De Sadeleer gebruikt “The Storm” van William Turner vaak als basis voor muzikale schilderwerken in haar blokfluitklas. De torenhoge golven, de dramatische wolken, het schip dat van hier naar daar geblazen wordt: de verklanking wordt als het ware een soundtrack bij de beelden.
Read MoreStilte is van onschatbare waarde. Een gesprek ademt dankzij zijn stiltes, een klank krijgt meer betekenis dankzij de stilte ervoor of erna. Een goede muzikant weet hoe de balans te maken tussen stilte en geluid en zo de expressie in een stuk te versterken.
Deze werkvorm is een oefening in het bewust opzoeken van de stilte en in het luisteren.
Dit werk van Frederic Rzewski verwijst naar een scène uit het vierde boek van François Rabelais’ “Gargantua en Pantagruel”. Tijdens een zeereis neemt Pantagruels sluwe kompaan Panurge wraak op de laaghartige Dindenault door één van zijn schapen overboord te gooien. De rest van de kudde (inclusief Dindenault) volgt instinctief en verdrinkt.
Blijf jij aan boord, of spring je schaapachtig anderen achterna?
Read MoreEen krachttoer in eenvoud!
Slechts acht klappen per maat maar een uitdaging van zodra je het als canon uitvoert: Steve Reich’s Clapping Music is een minimalistisch stuk gebouwd op één ritmisch patroon voor vier handen.