HUYLEBROECK Jan (1956)

Jan Huylebroeck alias Michael Tildis werd geboren in Oostende op 7 september 1956. Huylebroeck startte zijn professionele carrière in 1975. Hij is niet alleen componist, maar ook pianist, percussionist (paukenist), organist en dirigent-arrangeur. Overigens bespeelt hij nog tal van andere instrumenten waaronder bastuba, ophicleïde, serpent en trombone.

Jan Huylebroeck studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium in Gent waar hij 6 einddiploma’s behaalde. Hij startte zijn carrière als pianoleraar en –begeleider aan de stedelijke conservatoria van Gent en Brugge. Vandaag is hij nog steeds (en dit al sinds 1979) pianobegeleider aan het Brugse conservatorium, waar hij zo goed als alle cursussen begeleidt en dit zowel op piano als orgel. In o.a. het Symfonie Orkest van Vlaanderen en de Beethovenacademie trad hij op als celestaspeler, klavecinist, orkestpianist en synthesizerspeler. Op zijn repertoire staan onder meer pianoconcerto’s van Gershwin, Roy Newsome en Meindert Boekel.

Als paukenist is Jan Huylebroeck actief bij verschillende gerenommeerde orkesten. Hij is in het bezit van een stel historische pauken die hij aanwendt wanneer orkesten “voor oude muziek” zoals Anima Eterna (o.l.v. Jos van Immerseel) en La Petite Bande (o.l.v. Sigiswald Kuijken) een beroep op hem doen. Sinds maart 2003 is hij aangesteld als aanvoerder slagwerk en eerste paukenist van het Symfonie Orkest Vlaanderen.

Huylebroeck was stichter, muzikaal en zakelijk leider van het concertkwartet CD-live. Dit werd in 1987 opgericht met als doel de elektronische instrumenten (synthesizers en digitale drums) als volwaardig orkestinstrument te promoten. Dit kwartet bracht en brengt nog steeds eigen programma’s (zoals The Sound of Musical en Grenzeloos…en toch) maar na verloop van tijd is het zich als maar meer gaan profileren als begeleidingsensemble van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, afdeling Musical. Na 17 jaar werd het kwartet in juni 2005 opgedoekt.

Het concerttrio Mannen Met Baarden, waar Huylebroeck deel van uitmaakt, wil een jongerenpubliek bereiken door middel van schoolvoorstellingen. Voorbeelden van enkele recente projecten zijn: De moeilijke opdracht, Wachten op Wolfgang en Sferen voor Beelden.

In 1982 werd hij gevraagd de Oostkampse fanfare De Eendracht te dirigeren. Een tweetal jaar stond deze muziekvereniging onder zijn deskundige leiding, jaren waarin zij toch een aantal mooie titels behaalde. Van 1995 tot 1997 was hij actief als dirigent-muziekleider bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen.

Jan Huylebroeck heeft zijn eigen studio en productiehuis, Tasto Solo genaamd. Deze éénmanszaak is gespecialiseerd in het maken van digitaal ingespeelde muziekbegeleiding, orkestraties, arrangementen, het maken van composities, het verhuren van een aantal muziekinstrumenten en webdesign.

Al op elfjarige leeftijd bespeelde Huylebroeck het kerkorgel in zijn dorp. Zijn passie voor dit instrument is nooit verdwenen want hij is nog steeds lid van de Vrienden van het Van Eynde Orgel St-Pieters – Oostkamp. Sinds 2001 is hij in het bezit van een ophicleïde, en vanaf 2003 van een serpent. Deze instrumenten worden vaak gebruikt in schoolproducties. Tevens bespeelt hij de trombone en de (bas)tuba. Ook een chromatisch accordeon, 2 harmoniums, een harpje en helicon behoren tot zijn ‘instrumentarium’.

 

Werkbespreking

Zijn veelzijdigheid qua persoon heeft ook een reflectie op zijn activiteiten als componist. Hij heeft dan ook een zeer gevarieerd en uitgebreid oeuvre. Een groot deel van zijn werken is geschreven voor didactische doeleinden. Ze vinden hun oorsprong in zijn activiteit als pianist-begeleider aan het Brugse conservatorium. Alle eendjes hebben veertjes is een werk voor hobo en piano. Het is een suite opgebouwd uit 5 deeltjes. Na een eerste grazioso deel volgt er een stuk in driekwartsmaat met de aanduiding tempo di “Valse lente”. Het derde deel is een karakteristieke siciliano daarna volgt er een expressief en cantabile moderato-deel. De suite wordt afgesloten met een “Alla marcia”.

De meeste van Huylebroeck’s werken kwamen tot stand in opdracht van culturele organisaties. De Concertante kamersymfonie is geschreven voor Het Fonds Georges Maes – Oostende. Het is een postume hommage aan Georges Maes. Huylebroeck verwerkt er het Julius Caesar-themamotief van Georg Friedrich Haendel’s opera in. Dit motief is zeer toepasselijk voor zo’n “keizerlijk” groot musicus en pedagoog als Maes. Deze Concertante kamersymfonie is geschreven voor althobo, natuurhoorn, strijkers en pauken en bestaat uit drie delen: Allegro Moderato/Grave/Presto-adagio-presto. Deel 1 krijgt als ondertitel Vleugels aan de gedachte. De inspiratiebron hiervoor is te vinden in een handschrift van Georges Maes zelf, nl. een citaat van Plato: “De muziek is een morele wet. Zij geeft een ziel aan het heelal, vleugels aan de gedachte, vrije loop aan de verbeelding, de vreugde en het leven aan alle dingen. Zij is het wezen van de orde en verheft tot alles wat goed, rechtvaardig en mooi is”. Het tweede deel, met als titel Treurmuziek, wordt ingezet door de lage strijkers. Geleidelijk aan komen de andere instrumenten erbij. De pauken hebben hier een prominente rol. In het laatste deel wordt de Gedrevenheid uitgebeeld door een stuwend, repetitief presto. Het contrasterende en lyrische adagio-middendeel is de uitbeelding van de Nostalgie. Dit deel vloeit over naar opnieuw het presto, dat onderbroken wordt voor een moderato einde met het reeds vermelde Haendel-motief. Dit einde is de eigenlijke conclusie van een werk dat symbool staat voor het leven van Georges Maes.

Megané is opgedragen aan Arco Baleno (kamermuziekensemble met vaste bezetting van fluit en strijkkwartet). Huylebroeck maakt in dit fluitkwartet, net als in andere werken, gebruik van traditionele vormpatronen. Het werk bestaat uit drie delen: Toccata – Koraal – Rondo. De invulling is echter minder traditioneel. Huylebroeck gaat op zoek naar heel wat ongewone speeltechnieken en klankkleuren. Het werk begint met de cellist die met beide handen op de klankkast tikt. Verder in het werk moeten zowel fluit als strijkers flageolettonen spelen. Ook Bartók-pizzicati, harmonieken, glissandi en de aanduiding sul ponticello vinden we terug bij de verschillende strijkers. Nocturne Janneke Maan is een ander werk voor fluitkwartet. Het is een suite in 5 delen. Deel 1 De knal bestaat uit verschillende fragmenten die door grote pauzes onderscheiden zijn. Een eerste fragment is overwegend in piano dynamiek. Na de eerste grote pauze krijgen we een fff-inzet die poco a poco diminuendo afbouwt naar pianissimo. Dit is een mooie uitbeelding van de nagalm van die ontzettend luide knal. Het tweede deel is gebaseerd op het bekende, volkse melodietje Claire de la Lune. Na 2 korte deeltjes (brief van en naar de zon) volgt er het slotdeel met als titel Sterren en Planetendans.

Ook moet gewezen worden op Huylebroeck’s vaak ongewone, niet-traditionele instrumentkeuze of bezetting. Het werk Outside all other communication heeft een bezetting die bestaat uit drum, serpent, ophicleïde en strijkers. El Rio Araguaia is gecomponeerd voor shakuhaski (Japanse fluit uit bamboe, soms koper), percussie, synthesizers en basgitaar.

Jan Huylebroeck schrijft ook Hafabra-muziek. Eendracht 140 is een concertmars voor fanfare. Deze werd gecomponeerd ter ere van het 140-jarig bestaan van de Fanfare De Eendracht uit Oostkamp, waar Huylebroeck toen dirigeerde. Dit werk was de aanzet tot zijn activiteiten als componist. Het dateert uit 1983 en is dan ook één van de vroegste werken. Pulsation is een werk voor Brassband. Oorspronkelijk was het een onderdeel van Three Opposit’ations. Het werk zet in met basdrum, daarna volgt de rest van het slagwerk. Deze intro is al een eerste referentie naar de titel “Pulsation”. Geheel het werk bezit een duidelijke ritmische puls. Geleidelijk volgen de andere stemmen met duidelijk geaccentueerde fp-inzetten. Het werk wordt gekenmerkt door een energetische stuwing die uitmondt in een climactische klankuitbarsting.

 

Werklijst

Symfonische orkestmuziek: Sonidas I voor solo hoorn en symfonisch orkest (1990); Europa voor koor en orkest (2003)

Hafabra-muziek: Eendracht 140 voor fanfare (1983); Three Opposit’ations voor fanfare/brassband (1984); Fedekam-tune voor hafabra (1986); Pulsation voor brassband (1986); Andiamo voor harmonie (1993); Justice…voor brassband (1999)

Kamerorkest: Ritournel voor schoolorkest/Orff-ensemble (1992); Concertante Kamersymfonie voor engelse hoorn, (natuur)hoorn, pauken en strijkers (2002); Outside all other communication voor drumsolo, serpent- en ophicleïdesolo en strijkers (2004); Concertino Arcillo voor gitaarsolo, strijkers, harp en accordeon (2005)

Kamermuziek: Two movements voor hoornkwartet (1984); High Speed Rag voor blaaskwintet (1986); Extemporaneous voor blaaskwintet (1990); Fo(u)r Celebrities voor trompetkwartet (1994); Mannen met baarden voor basklarinet, trompet en synthesizer (1996); Prelude en Menuet voor altsaxtrio (1997); The Increase of Speed voor percussietrio (1997); Megané voor fluitkwartet (2000); Aeolus-suite voor hobo, engelse hoorn, fagot en contrafagot (2001); Dierencarnaval – Het Feest voor fluit, klarinet, 2 piano’s, strijkkwartet, contrabas en percussie (2001); Janneke Maan voor fluitkwartet en verteller (2003)

Solo met begeleiding: Amusingness voor trombone en piano (1993); O Ouru é um Metal voor fluit en cd (1994); Alle eendjes hebben veertjes voor hobo en piano (1995); Conical Suite voor Euphoniumsolo en tubakoor (1998); Kay El’leM concertstuk in drie delen voor piccolo en piano (2006)

Solowerken: Hallo, wie ben ik? voor fluitsolo (1997)

Vocale muziek: De golven zijn het ritme voor jeugdkoor (1987); Drie liederen op tekst van Guido Gezelle voor sopraan, klarinet en piano (1998)

Werken met synthesizer: Till dead voor synthesizers (1987); Dark night voor synthesizers en drums (1987); Sunset Never Waits voor synthesizers en drums (1987); Tribute to P voor synthesizers en drums (1988); Water voor synthesizers (1988)

Arrangementen: Jerry’s Girls voor jazz-orkest (1987); Broadway-Baby voor live electronics en drums (1990); Hollywood by Night voor live electronics en drums (1992); Sacco & Vanzetti voor musicalorkest (1996); The Sound of Music voor musicalorkest (1996); Jubilee 15 voor live electronics en drums (2000)

 

Discografie

– Liederen op gedichten van Guido Gezelle (Lotustrio), IN FLANDERS’ FIELDS, Phaedra 92019, januari 1999
– Music for chamber ensemble (Arco Baleno), CONVERSATIONS, PKP producties PKP014 [71.47], 1999
– CARNAVAL DES ANIMAUX (Arco Baleno), Dexia codaex CX4003 [74.27], oktober – november 2001
– PULSATION (Kortrijk Brassband), 1996

 

Uitgevers

Golden River Music (Beveren-Leie)
andere in eigen beheer

 

 

©MATRIX
Teksten van Bianca Van Roosbroeck
Laatste aanpassingen: 2006