Kom op vrijdag 25 november naar ons tweede WEERKLANK-labo!
Net zoals op de eerste labo-dag ga je actief aan de slag met WEERKLANK-werkvormen of -repertoire. Ervaren docenten leren je bruikbaar en hands-on materiaal kennen dat je meteen kan meenemen naar je eigen lespraktijk.
Was je er de eerste labodag in juni ook bij, dan is er tijd en ruimte om terug te koppelen: Heb je werkvormen gebruikt in de lessen die je toen leerde kennen? Hoe heb je dit ervaren? Hoe heb je erop verder gebouwd?
Was je er de eerste labodag niet bij, dan ben je zeker welkom om je op een (inter)actieve manier te laten inspireren!
PROGRAMMA LABODAG 2
09.30u – 10.00u: onthaal
10.00u – 11.20u: KEUZE-SESSIE 1
– SOUNDPAINTING interdisciplinair (Johan Sabbe)
‘Soundpainting’ is een multidisciplinaire dirigeertechniek waarbij de soundpainter dmv handgebaren improvisaties aanstuurt en structureert. In een speelse sfeer wordt een groep musici binnengeloodst in de gelaagde klankkleuren en texturen die zo eigen zijn aan experimentele muziek. In deze workshop belicht Johan de kansen die soundpainting biedt om ook domeinoverschrijdend aan de slag te gaan.
– IMPROVISATIE in dialoog met andere media (Bart Maris)
Trompettist en muzikale duizendpoot Bart Maris gaat dieper in op verschillende muzikale vormen en hoe ze zich ontwikkelen als spelvorm waarbij je je eigen regels bepaalt. Zowel veranderend geluid (akoestisch / elektronisch), als het buitenmuzikale (beeld, game, beweging, dans, alledaagse omgeving) kunnen een startpunt zijn om tot nieuwe inzichten te komen. Deze wisselwerking met andere media verandert de perceptie op creatie en op resultaat.
– GRAFISCHE PARTITUREN (Thomas Smetryns)
Componist Thomas Smetryns introduceert je in de wereld van grafische partituren en tekstcomposities. Na een korte bespreking van enkele klassiekers en een greep uit eigen werk van Thomas exploreer je al spelend de vele mogelijkheden die deze composities kunnen bieden in de klas.
11.20u – 11.40u: pauze
11.40u – 13.00u: KEUZE-SESSIE 2
– IMPROVISATIE in dialoog met andere media (Bart Maris)
Trompettist en muzikale duizendpoot Bart Maris gaat dieper in op verschillende muzikale vormen en hoe ze zich ontwikkelen als spelvorm waarbij je je eigen regels bepaalt. Zowel veranderend geluid (akoestisch / elektronisch), als het buitenmuzikale (beeld, game, beweging, dans, alledaagse omgeving) kunnen een startpunt zijn om tot nieuwe inzichten te komen. Deze wisselwerking met andere media verandert de perceptie op creatie en op resultaat.
– GRAFISCHE PARTITUREN (Thomas Smetryns)
Componist Thomas Smetryns introduceert je in de wereld van grafische partituren en tekstcomposities. Na een korte bespreking van enkele klassiekers en een greep uit eigen werk van Thomas exploreer je al spelend de vele mogelijkheden die deze composities kunnen bieden in de klas.
– HANDS-ON ELECTRONICS (Jasper & Jasper)
Ben je nieuwsgierig naar hoe je live electronics makkelijk in je les kan integreren? Volgens Jasper & Jasper hoeft dit niet moeilijk te zijn! Tijdens deze sessie tonen ze jou enkele eenvoudig inzetbare tools waar je meteen mee aan de slag kan. Met nieuwe tools voor wie er de eerste labodag ook bij was!
– STEM & BEWEGING (Fabienne Seveillac)
Door middel van het gebruik van hedendaagse zangtechnieken legt Fabienne de nadruk op het belang van de ademhaling. Instrumentalisten, zangers én dansers kunnen terecht in deze workshop om op een creatieve en beweeglijke manier bewust om te gaan met hun eigen lichaam.
– PIANO-LABO (Heleen Van Haegenborgh)
Pianiste en componiste Heleen Van Haegenborgh neemt je mee naar haar lessen pianolab (samenspel/improvisatie/creëren). In deze lessen probeert ze in de eerste plaats het referentiekader van de leerlingen te vergroten. Er wordt tijd genomen om een open houding tegenover de piano te ontwikkelen, te redeneren, actief te denken / muzikale beslissingen te nemen, een persoonlijke taal te ontwikkelen, te voelen (ritmisch engagement), tijd te nemen om te zoeken… Dit gebeurt aan de hand van verschillende stijlen, inspiratiebronnen en werkvormen (minimalisme, elektronica, heletoonstoonladder, blues, modi, inside piano, Japanse animatiefilms, schilderijen,…)
– STRIJKERS-LABO (Elisabeth Klinck)
Op een (inter)actieve manier maak je kennis met een aantal creatieve werkvormen die Elisabeth toepast in haar eigen praktijk.
Aan de hand van een aantal technieken uit deep listening die Pauline Oliveros zelf toepaste ga je onderzoeken hoe je samen met de leerlingen klank intenser kan beleven en dat met heel het lichaam. Daarnaast leer je hoe je experiment, improvisatie en compositie kan meenemen in je les.
– BLAZERS-LABO (Bertel Schollaert)
Bertel Schollaert geeft hedendaagse muziek in de Jetse academie. Aan de hand van enkele actieve voorbeelden geeft hij je inkijk in hoe hij in zijn klas aan de slag gaat. Zowel hout- als koperblazers komen aan hun trekken in deze workshop waarin je je klankmogelijkheden uitbreidt, alternatieve speeltechnieken exploreert, improviseert, bestaand repertoire ontdekt waar je een eigen twist aan kan geven,…
13.00u – 14.00u: LUNCH & NA-BABBEL
PRAKTISCH
De labodagen gaan door in de Hoofdstedelijke Kunstacademie, Nieuwland 198, 1000 Brussel
Inschrijven kan tot 18 november en doe je via deze link.
Vergeet je instrument niet.
Deelname is gratis!
Meer info: weerklank@matrix-new-music.be