Everything we do is music

Als de luisterbereidheid er is, kan gelijk welk geluid ervaren worden als muziek…

4’33” is allicht het bekendste werk van John Cage. In dit stuk produceert de uitvoerder geen enkele klank. Stilte en omgevingsgeluiden krijgen daardoor de hoofdrol.

Maarten Van Ingelgem liet zich door dit werk inspireren om leerlingen te leren luisteren, noteren én uitvoeren.

 

AAN DE SLAG

  • Baken een luisterperiode af, bijvoorbeeld 1′ (afhankelijk van hoeveel er te horen valt).
  • Luister naar wat zich in de omgeving afspeelt en geef hier muzikale woorden aan (tempo/ritme, gelijktijdigheid, dynamiek, etc.).
  • Maak eventueel een opname om te kunnen herbeluisteren.
  • Zoek grafische symbolen voor ieder waargenomen geluid. Bestaande symbolen als cresc. of dim. zijn toegestaan.
  • Noteer alle waargenomen geluiden op een tijdlijn (bv. op het bord).
  • Bepaal hoe je elk symbool kan ‘sonoriseren’ (met stem, vuist, vingers, voet, balpen, tafel,…).

 

MEER MOGELIJKHEDEN

  • Herschik bepaalde geluiden voor een interessantere synchronisatie.
  • Zet symbolen om in concrete noten en ritme.
  • Integreer elementen uit harmonische oefeningen.
  • Vervang symbolen door bestaande muzikale fragmenten (collagetechniek).
  • Houd een auditief dagboek bij.

 

Maarten Van Ingelgem is leraar compositie in de Academie voor Podiumkunsten van Aalst en docent aan LUCA School of Arts (Lemmens).

op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Laat een reactie achter





Volg ons op sociale media ...

newsletter footer logo's