Stel, je wordt opgebeld en uitgenodigd in de televisiestudio om onmiddellijk live een concert te spelen. Een grote pianist die geprogrammeerd was, heeft zich immers last minute afgemeld. Je twijfelt niet en beslist om het te doen. Wanneer je ter plekke aankomt, blijkt dat van de live uitzending wel het beeld kan uitgezonden worden, maar niet de klank! Eigenlijk kan je dus bluffen… Het moet er vooral uitzien alsof je de beste pianist ter wereld bent, maar niemand kan horen hoe het klinkt. Kan jij het publiek in vervoering brengen?
Verbeelding is voor Jeroen Malaise dé start in een muzikaal proces. Via een goede balans in werkvormen/materialen die gebruikt worden, worden kinderen van jongsaf gestuurd en getraind in het spelen met fantasie.
AAN DE SLAG
- Onderzoek en bespreek met de leerlingen hoe “erg goed piano spelen” eruit ziet.
- Wat doen je vingers, hoe zit je aan de piano? Gebruik je pedaal? En hoe?
- Maar ook, wat doe je ervoor, hoe kom je op? Hoe sluit je af?
- De leerlingen proberen één voor één uit. Ze zijn elkaars publiek en geven tips.
- Stap voor stap valt de schroom weg en performen ze als wereldsterren.
- Neem een kijkje bij onze werkvorm ‘Soundtrack’. Daar vind je de partituur en meer mogelijkheden.
PORTRET
Jeroen Malaise (°1971), lid van onze ontwikkelingscel, componist, uitvoerder, onderzoeker, docent,… past niet in één hokje. Hij richt zich voornamelijk op hedendaagse muziekbeleving en is gefascineerd door diverse tradities en verschillende vormen van improvisatie. Hij creëerde meerdere projecten die kunst inbedden in een maatschappelijke context, zoals het Cobane Collectief met muzikant vluchtelingen, en meer recent het Congo Echoes Project als reflectie op de hedendaagse omgang met koloniaal erfgoed.
Pianisten vanaf de start opleiden en jonge kinderen van bij het begin in contact brengen met bouwstenen die essentieel zijn om te gaan creëren, zijn voor hem belangrijke drijfveren om les te blijven geven in het DKO. Hij wil dan ook een lans breken voor creatie en improvisatievormen allerhande.
Momenteel werkt Jeroen Malaise aan een handleiding ‘The Art of Preluding” omtrent improvisatievormen gericht op pianisten van starters tot professionelen. Ook hier krijgt hedendaagse improvisatie/creatie een plaats. In de 18de en 19de eeuw was het voor musici de normaalste zaak te preluderen en improviseren. Jeroen wil dit opnieuw actueel maken en een hedendaagse muzikale taal integreren hierin.
In de academie van Borgerhout geeft hij, naast enkele uren piano, ook Piano-atelier (2.3-2.4) aan groepjes van een achttal leerlingen waarbij MCV (Muzikale Culturele Vorming) geïntegreerd wordt in de instrumentles. Op een praktijkgerichte manier worden zo de onderwijsdoelen behaald. Hedendaagse creatie waarin gepreludeerd en geïmproviseerd is hier een essentieel onderdeel van. De focus ligt niet enkel op hedendaagse muziek, er worden altijd linken gelegd met andere stijlperiodes.
Aan het Conservatorium Antwerpen is hij werkzaam als onderzoeker en docent. Hij doceert improvisatie en praktische harmonie aan de studenten van de piano afdeling en hij is hoofddocent van artistieke afstudeerprojecten en ondernemerschap voor masterstudenten.