In de kijker: Early Music & Beyond – Samenspeeldag

In hartje Brussel haalt een gedreven team van vakspecialisten de historische muziekinstrumenten van onder het stof. In een nieuwe afdeling “Early Music & beyond” nemen ze hun leerlingen niet alleen op sleeptouw doorheen muziek uit de middeleeuwen, renaissance of barok, maar laten ze hen ook ontdekken hoe componisten en muzikanten  zich vandaag door oude instrumenten laten inspireren.

Op zondag drie oktober organiseerde MATRIX samen met hen een ‘Beyond-day’ in de academie van Jette. Het doel? De leerlingen oude muziek op een speelse manier laten kennismaken met nieuwe muziek!

 

Docent Bert Bernaerts opende de dag met een sessie soundpainting, een universele gebarentaal van meer dan 1500 tekens bedacht door Walter Thompson, om live te componeren. De compositie ontstaat door een wisselwerking tussen de tekens van de dirigent en de keuzes die de spelers maken bij het interpreteren ervan. Het is bovendien een effectieve en krachtige tool om musici binnen te loodsen in het klankidioom van nieuwe muziek. Soundpainting biedt heel wat mogelijkheden:

  • De gebaren zijn helder en toegankelijk voor alle leeftijden en niveaus; professionele musici kunnen vlot samenspelen met een groep beginners. De tekens zijn makkelijk interpreteerbaar voor zowel musici, dansers, acteurs als beeldende performers, wat ze uitermate geschikt maakt voor multidisciplinaire performances.
  • Bij het interpreteren van de gebaren kan je geen ‘fouten’ maken, waardoor er een vorm van veiligheid en comfort ontstaat.
  • Met eenvoudige tekens kan je snel complexe texturen oproepen waardoor deelnemers meteen een rijke klankwereld ervaren.
  • Soundpainting bevat zoveel tekens dat er steeds ruimte is voor verdere verfijning en diepgang. Het is ook mogelijk om zelf tekens te verzinnen en om te combineren met vooraf gecomponeerd materiaal.

 

Het vierstemmige lied van Henry Purcell ‘They tell us that you mighty powers above’ lag aan de basis van een gevulde namiddag. Na een uitvoering van het origineel onder leiding van docente Katelijne Lanneau, leidde Bert Bernaerts een gezamenlijk zoekproces doorheen de partituur. Steeds meer parameters werden gewijzigd, uitkomst was een geheel nieuwe versie van het werk. Mogelijke ingrepen op de partituur:

  • Gommen : meer en meer noten uit de partituur weggommen, zodat er meer en meer gaten ontstaan
  • Wijzigingstekens toevoegen en weglaten
  • Orgelpunten toevoegen om ‘freezes’ te creëren
  • Cellen uit de partituur destilleren en ermee aan de slag gaan: accentueren (ook van één bepaalde noot), herhalen, omkeren, augmentatio en diminutie toepassen,…
  • De begeleiding variëren: akkoorden in staccato spelen, andere speeltechniek toepassen op de luiten
  • Extended techniques exploreren op de verschillende instrumenten en toepassen op de melodie
  • De vorm van de compositie bepalen en een nieuwe structuur vastleggen, waarbij de verschillende vormen gevarieerd worden (uitgerekt, versneld, mineur naar majeur en omgekeerd,…)
Ook componist Thomas Smetryns kwam langs om inkijk te geven in zijn manier van componeren. Hij liet een aantal werken horen en gaf toelichting bij de gehanteerde compositietechnieken. Een van zijn stokpaardjes – de musici autonomie geven bij het uitvoeren van zijn werk – liet hij aan bod komen : hij bracht twee onafgewerkte composities mee en liet de deelnemers eens proeflezen.
Het resultaat van deze inspirerende gevulde dag zie je hier.

 

Early Music & Beyond

op de hoogte blijven van nieuwe posts?

Laat een reactie achter





Volg ons op sociale media ...