Parcoeur 2023

11/03/2023

Parcoeur 2023

Ook in digitale tijden spreken postkaartjes nog steeds tot de verbeelding. Hoe groot de afstand ook mag zijn, ze brengen ons even dichter bij elkaar. Tijdens Parcoeur 2023 zullen we gezamenlijk een beetje reizen, althans in ons hoofd. Het publiek speelt een belangrijke rol in het creatieproces van de muzikanten. Bij aankomst kan je op een leeg postkaartje tekeningen, schrijfsels, een boodschap, instructie(s), tekens of symbolen aanbrengen, die vervolgens tijdens het concert worden gespeeld. Kortom, het publiek maakt eigen grafische partituren die zullen zorgen voor verrassingen op het podium.

Daarnaast nemen de verschillende DKO-klassen je mee in onder andere een performance over klimaatproblematiek (Can earth be earth) en voeren ze een eigen compositie uit. We sluiten met de hele groep af met Having Never Written a Note for Percussion, een werk uit 1971 van de Amerikaanse componist James Tenney, ook een postkaartpartituur.

Programma

De wereld komt ons toe gevlogen op een postkaart. Trilling alom.     

Ze zet ons in beweging,      

we gaan spelen.      

Muziek!  

 

In onze klas ontstaat de muziek in het moment zelf. Het is daarbij belangrijk om diep te  luisteren, kijken, voelen, beslissen, durven, onthouden, reageren, zwijgen…
De structuur ontwikkelt zich doorheen het spelen.

Postcode 1150          

Academie voor muziek, woord en dans, Sint-Pieters-Woluwe

Floris Erbuer, percussie en piano – Kene Illegems, piano – Luna Erbuer-Lanckmans, piano.

Klas van Chantal Levie, improvisatie.

 

Postcode 1160 

Academie Muziek en woord, Oudergem

Guy Bingen, Raphaël Nicaise, piano – Sophie Lecomte, accordeon – Erika Busechian en Philippe Martin, dwarsfluit.

Klas van Chantal Levie, improvisatie en creatieve muziek.

 

Met Story van John Cage als vertrekpunt brengen performers Karlien Robbe en Michael Vervaeke hun eigen creatie Can earth be earth. Omwille van hun interesse en bekommernis rond de klimaatproblemen willen ze de luisteraar aanspreken en misschien zelfs aanzetten tot reflectie over dit thema.

Klas van Esther-Elisabeth Rispens, Conservatorium Mechelen, klas hedendaagse muziek.

 

Grafische partituren! Hoe kan je een visuele indruk in klank vertalen? En hoe creëer je een structuur, in de uitvoering van een grafische partituur zonder legende? Twee pianisten, Charlotte Raskin en Kris Oosterlinck brengen hun interpretatie van een werk uit ? – 17 grafische partituren van Ann Eysermans. Ook Jana Van den Brande, Isabel Van Herterijck, Rozemarijn De Bruyne en Bram Celis zullen uit deze bundel een grafische partituur interpreteren.

Klas van Marie-Noëlle Bette, Conservatorium Mechelen, begeleidingspraktijk.

 

De theremin is een elektronisch muziekinstrument dat wordt bespeeld door de afstand tussen de handen van de uitvoerder en twee antennes te variëren (waarbij het instrument niet wordt aangeraakt). Tanne Maekelberg, Machteld Vrijsen en Marina Vardanyan hebben, na het exploreren van de verschillende klankmogelijkheden, drie korte composities gecreëerd voor twee theremini (Moog) en piano: De Walvis, Ramkoers en Spoken.

Klas van Marie-Noëlle Bette, Kunstacademie Halle, pianoklas.

 

The Slow Bow

Een dooreengeschud stuk, want dan in omgekeerde richting, met verknipte bogen, vertraagde buigingen, frustrerende gehoorzaamheid en dwangmatige muzikale passie.

Minne Oosterlinck, piano – Lasse Delvaux, gitaar en zang – Emma Vandenbussche, accordeon – Elisabeth Kind, accordeon – Feike Pincket, viool

Klas van Frederik Croene, Academie De Kunstbrug, Gentbrugge.