LABODAG #4

29/11/2024

De vierde LABO-dag gaat door op 29 november en staat helemaal in het teken van inclusieHoe kan inclusief muziekonderwijs eruit zien?  

PROGRAMMA

 9:00 – 9:30

Ontvangst met koffie & koekjes

 

9:30 – 10:00

Keynote door Shalan Alhamwy 

Shalan Alhamwy is violist, componist, docent en fotograaf met roots in Syrië en woont en werkt sinds 2015 in België. Met een klassieke opleiding en een veelzijdige muzikale achtergrond in westerse, Arabische en Turkse muziek, mengt Shalan deze stijlen in zijn improvisaties en composities. Shalan treedt op met Damast Duo en is artistiek leider van Jiraan Ensemble en Picea Orientalis. Verder is hij verbonden aan De Centrale in Gent. Eerder was Shalan lid van het Syrisch Nationaal Symfonieorkest, het Nationaal Orkest van Arabische Muziek en het Damascus Kamerorkest.  

Met Violet, het strijkorkest uit Oud-Heverlee, nam Shalan in 2017 Hanin (Arabisch voor ‘nostalgie’) op, een project rond de vluchtelingenkwestie. Zopas voltooide hij een nieuw werk voor het Symfonisch Orkest van d’Academie Sint-Niklaas. Voor die compositie, Ropes, vond Shalan inspiratie in en rondom de Brugse Poort, een zeer diverse wijk in Gent met een mix van nationaliteiten en culturen waarin een levendige sfeer, maar ook armoede heerst. Shalan’s muziek omarmt die diversiteit én weerspiegelt het absurdisme van het dagelijkse leven. Net als deze buurt omarmt Ropes de meest uiteenlopende tradities.  Shalan zal tijdens de LABO-dag dieper ingaan op zijn praktijk als componist en wat meer vertellen over Ropes. 

In de meest recente editie van spOren kan je een interview lezen met Shalan Alhamwy: “Muziek is een erfenis die iedereen toebehoort”.   

 

10:00 – 12:30 Parallelsessies (met koffiepauze)  

Sessie 1:  Roel Laethem over de AMOR-klas van Academie De Vonk  

De AMOR-klas is gebouwd op het idee dat muziek voor iedereen is en dat muziekacademies een plek kunnen zijn waar inclusie een belangrijke rol speelt. Met leerlingen van 6 tot 74 jaar oud, elk met hun eigen sterktes en zwaktes, is de klas een bonte verzameling van buitengewone mensen die elk hun plekje krijgen. De leerkrachten, Kristien en Roel, vertrekken bij elke leerling vanuit diens sterktes en eigen leefwereld en tekenen zo een uniek traject uit, gebaseerd op de persoon en niet op strikte einddoelen. Ook de mogelijkheden om een project zoals de AMOR-klas in een groter geheel te integreren (bv. in een academie) en een “eigen eilandje” te vermijden, worden belicht. 

In het eerste deel van deze workshop komen verschillende werkvormen aan bod om muziek te maken met leerlingen met uiteenlopende beperkingen. Omdat inclusief muziekonderwijs allesbehalve een exacte wetenschap is, bestaat het tweede deel van de workshop uit een open gesprek, waarin ideeën over inclusie en muziek gedeeld worden, concrete voorbeelden worden besproken en waarin ruimte is om vragen te bespreken.  

 Roel Laethem is werkzaam aan Academie De Vonk als leraar muziekinitiatie en MCV. Samen met collega Kristien Van der Staey leidt hij ook de AMOR-klas, waarin mensen met uiteenlopende beperkingen de weg naar muziekles op maat kunnen vinden. Daarnaast is hij actief in een Kunstkuur in het Buitengewoon Basisonderwijs type 3 en 9. 

 

 Sessie 2: Mirjam de Wit over handvaten voor verbinding 

 Het kind dat niet goed weet of het een jongen of meisje is, de leerling die uit oorlogsgebied is gevlucht en de taal nauwelijks spreekt, de jongere die zijn lesboeken niet kan betalen, de student die worstelt met een negatief zelfbeeld… Inclusie is een breed begrip. Het is een complexe problematiek, maar ook een kans om te groeien als leerkracht en als mens. Tijdens deze interactieve workshop gaan we op zoek naar handvaten om je af te stemmen op de ander. Want hoe verschillend inclusie ook is, verbinding zoekt iedereen. Van daaruit zoeken we samen naar wat kan helpen, voor zowel je leerling als voor jou. Verwacht je niet aan een allesomvattend antwoord, wel aan een boeiende reis, met ruimte voor plezier, want het hoeft zeker niet allemaal ernstig te zijn! 

Mirjam de Wit is muziekpedagoog en komt in haar werk in aanraking met allerlei kinderen en jongeren. Ze fietste rond in een bakfiets om op straat kunstactiviteiten te doen met kansarme kinderen, maakte met jongeren uit de psychiatrie een theatervoorstelling, gaf workshops aan blinde kinderen en nog veel meer. Vanuit haar praktijk ontwikkelde ze een gevoeligheid voor leerlingen met een bijzondere achtergrond en ging ze op zoek naar dingen die werken. Want hoewel de noden van elk mens verschillend zijn, zijn er ook dingen die ons binden. 

 

12:30 – 13:30vegan lunch  

 

PRAKTISCH

Wanneer? vrijdag 29 november van 9u30 tot 13u30

Waar? 

Hoofdstedelijke Kunstacademie Brussel 

Nieuwland 198                                                                                                                                   

1000 Brussel 

Inschrijven kan tot 22 november en kost 25 euro (lunch inbegrepen).

Plaatsen zijn beperkt dus schrijf je snel in via deze link.