Hoofd vol klanken

Annemarie Peeters & Emilie Lauwers - Hoofd vol klanken

Verhalen uit de wereld van de muziek

Klanken vangen, geluiden toveren, muziek verzinnen. Dat doen componisten zoals Pauline, György, Daphne, Johanna en Halim. Over hen gaat dit boek: doodgewone mensen die op een dag buitengewone muziek beginnen te maken. Door hun oren open te zetten en door te luisteren naar hun fantasie. Ze maken vrienden en worden verliefd – net als wij allemaal. Ze spelen en feesten, zoeken en verdwalen, struikelen en staan weer op. En ze lachen, dat gelukkig ook. Zelfs als de wereld hen het lachen wil doen vergeten!

De makers van dit boek luisterden naar de muziek van zestien verschillende componisten en merkten dat er verhalen ontstonden in hun hoofd. Allemaal andere verhalen. Omdat ook de muziek telkens zo anders klinkt. Zo zijn er snelle verhalen en trage. Speelse en ernstige. Verhalen met duidelijke lijnen, verhalen met vage vegen. Verhalen die golven, verhalen die dromen. Verhalen die schuren en verhalen die strelen.

Wil je ontdekken waarom Pauline op een rots zit, Jennifer alsmaar blijft fietsen en Mark zich verveelt? En waarom niemand – of toch bijna niemand – Johanna kent? Sla dan dit boek maar open.

Hoofd vol klanken werd zorgvuldig samengesteld door MATRIX. De verhalen werden geschreven door Annemarie Peeters en indrukwekkend veelzijdig geïllustreerd door Emilie Lauwers. Het boek ziet er niet alleen prachtig uit, het is daarnaast ook een echt luisterboek. De bijhorende afspeellijst doet je wegdromen bij de verhalen en zet de biografieën van de componisten kracht bij. Dit betoverende boek is bestemd voor jonge en oude oren, doorgewinterde muziekkenners of zij met een voorzichtige interesse in klassieke muziek.

HVK staand 010

Bronnen

Hoofd vol klanken is een boek waarin de fantasie van de makers geprikkeld werd door echte mensen. Aan het bedenken ging ook heel wat onderzoek vooraf door de auteur en het team van MATRIX. Wil je je helemaal verliezen in de wondere wereld van de nieuwe muziek, dan vind je hieronder een waslijst aan interessante bronnen.

Schwartz, Elliot. 1993. Music since 1945: issues, materials, and literature. New York: Schirmer Books.  

Delaere, Mark (red.). 2020. Een kleine muziekgeschiedenis van hier en nu. Pelckmans Pro. 

Claeys, Simonne. 2002. Het tweede thema – Of de verwaarloosde geschiedenis van de componerende vrouw. Alamire Muziekuitgeverij. 

Boeken

Oliveros, Pauline. 1984 (2015, 2nd ed.). Software for people: collected writings 1963-1980. Kingston: Pauline Oliveiros Publications.

Oliveros, Pauline (compilation and editing by Samuel Golter). 2013. Anthology of Text Scores. Kingston: Deep Listening Publications.

Mockus, Martha. 2008. Sounding Out. Pauline Oliveros and Lesbian Musicality. New York: Routledge.

Zimmerman, Walter. 1976 (2020, 2nd ed.). Desert Plants: Conversations with 23 American Musicians. Berlin: Beginner Press.

Rodgers, Tara. 2010. Pink Noises: women on electronic music and sound. Durham: Duke University Press.

Artikels

Oliveros, Pauline. 1999. Quantum Listening: From Practice to Theory (To Practice Practice).

Oliveros, Pauline. 1973. Don’t call them ‘Lady’ Composers in: New York Times.

 

Internet

Homepage van de Pauline Oliveros Trust

Boeken

Hargreaves, Jon. (editor); Howell, Tim. (editor); Rofe, Michael. (editor). 2011. Kaija Saariaho: visions, narratives, dialogues. Farnham: Ashgate.

Voermans, Eric. 2019. De Finse Tovenares. In: Eerste Hulp bij Klassieke Muziek. Afdh Uitgevers.

Internet

Homepage over Kaija Saariaho

Sirota, Nadia. 2015. Meet the Composer. Kaija Saariaho: Ears Open. New Sounds.

Programmaboek L’amour de loin. 2016-17. The Metropolitan Opera.

Boeken

Adlington, Robert. 2013. Composing Dissent. Avant-Garde Music in 1960’s Amsterdam.  New York: Oxford University Press.

Adlington, Robert. 2009. Sound Commitments: Avant-Garde Music and the sixties. New York: Oxford University Press.

Andriessen, Louis (Zegers, Mirjam). 2002. Gestolen Tijd: alle verhalen. Amsterdam: Querido.

Dommering-van Rongen, L. (author). De notenkrakers: Rebellie in het Concertgebouw.

Amsterdam: Boom uitgevers, 2019.

Artikels

De beer, Roland. 1994. Tegen de toplaag, tegen de kunstpausen Het stille, cruciale effect van de Notenkrakeractie. De Volkskrant.

 

Internet

Homepage over  Louis Andriessen

Bron van het briefje van de moeder aan haar zoon Louis Andriessen (geciteerd in het boek)

Korte documentaire over Actie Notenkraker (biografie van Amsterdam)

Fragment uit AVRO Close Up over Imperfect Harmony

Artikels

Cage, John. 1948. A Composer’s Confession. An address given before the National Inter-Collegiate Arts Conference, Vassar College, Poughkeepsie, New York.

Internet

Homepage van de John Cage Trust

Young, Rob. 2012. Every Day is Good – One hundred years of John Cage. Frieze.

Boeken

Seachrist, Denise. 2003. The Musical World of Halim El-Dabh. Ohio: The Kent State University Press.

Shiloah, Amnon. 1995/ Franse vertaling 2002. La musique dans le monde de l’islam. Parijs: Fayard.

Racy, A.J. 2003. Making Music in the Arab World. The Culture and Artistry of Tarab. Cambridge: Cambridge University Press.

Boddy, Janice. 1989. Wombs and Alien Spirits. Women, Men, and the Zar Cult in Northern Sudan.Madison: University Of Wisconsin Press

El Hadidi, Hager. 2016. Zar. Spirit Possession, Music, and Healing Rituals in Egypt. Cairo: American University in Cairo Press.

Artikels

Khoury, Michael. A look at Lightning – The Life and Compositions Of Halim El-Dabh

Natvig, Richard. 1988. Liminal Rites and Female Symbolism in the Egyptian Zar Possession Cult, in: Numen, Vol. 35, Fasc. 1 (1988), 57-68.

Internet

Homepage over Halim El-Dabh

Bradley, Far. 2015. Halim El-Dabh. An Alternative Genealogy of Musique Concrète

Interview met Halim El-Dabh

Boeken

Oram, Daphne. 2016. An individual note: of music, sound and electronics. Wakefield: Anomie Academic.

Internet

Homepage over Daphne Oram

Williams, Holly. 2017. The woman who could ‘draw’ music. BBC.

The Oram Tapes: Volume One, Soundholm.

Over Oramics op YouTube

Over Oramics op Youtube (2)

Boeken

Tazelaar, Kees & de Heer, Jan. 2017. From Harmony to Chaos – Le Corbusier, Varèse, Xenakis and Le poème électronique. Duizend En Een Uitgeverij.

Harley, James. 2010. Xenakis: his life in music. Routledge.

Mache, François-Bernard (editor). 2001. Portrait's de Iannis Xenakis. Paris: Bibliothèque nationale de France.

Macdonald, Malcolm. 2002. Varése - Astronomer in Sound. Kahn & Averill; Illustrated edition (31 Dec. 2002).

Bredel, Marc. Edgar Varèse. 1984. Musique MAZARINE, fayard.

Meyer, Felix (ed.) en Zimmermann, Heidy. 2006. Edgar Varèse - Composer, Sound Sculptor, Visionary. Boydell & Brewer.

Debray, France. 2008. Expo ’58: De Grote Ommekeer. Borgerhoff & Lamberigts.

Lesage, Annick. 2008. Expo ’58: Het wonderlijke feest van de fifties. Standaard Uitgeverij.

COLLECTIF. 2008. Le Corbusier: Le Grand. Phaidon Editors, with an introductory essay by Jean-Louis Cohen

 

Internet

Homepage over Iannis Xenakis

Homepage over Edgar Varèse

Homepage van de Fondation Le Corbusier

Homepage van het Louis Kalff Instituut, erfgoedcentrum industriële vormgeving

1958 – The Philips Pavilion Poème Electronique, by Le Corbusier, Iannis Xenakis, and Edgar Varèse.

Boeken

Misch, Imke en Delaere, Mark. (2017). Karel Goeyvaerts – Karlheinz Stockhausen: Briefwechsel/ Correspondence 1951-1958. Kürten: Stockhausen-Verlag.

Goeyvaerts, Karel (auteur); Delaere, Mark. (uitgever). (2010). Karel Goeyvaerts : Selbstlose Musik: Texte, Briefe, Gespräche. Köln: MusikTexte.

Goeyvaerts Gespiegeld. 2018. Tentoonstellingsboekje uitgegeven door MATRIX & KADOC

Internet

Homepage over Karel Goeyvaerts

Internet

Homepage over Jennifer Walshe

Sauders, James. 2009. Interview with Jennifer Walshe. Used by permission of the Publishers from ‘Jennifer Walshe’, in The Ashgate Research Companion to Experimental Music edited by James Saunders (Farnham: Ashgate, 2009), pp. 343–351.  Copyright © 2009

Ross, Alex. 2020. Jennifer Walshe’s Sublime Chaos - The Irish composer and vocalist gives emotional shape to the barrage of information that attends online life. The New Yorker.

Lezing op Sonic Acts, 2018

Diependaele, Rebecca. 2022. Hands On (hands off), programmatekst voor De Singel

Boeken

Nordwall, Ove. 1971. Gyorgy Ligeti. Eine Monographie. Mainz: Schott cop. 1971.

Toop, Richard. 1999. Gyorgy Ligeti (20th Century Composers). Phaidon Press; 1st edition (October 7, 1999)

Steinitz, Richard. 2003. Gyorgy Ligeti: Music of the Imagination. Northeastern University Press (March 20, 2003).

Internet

Homepage over György Ligeti

Internet

Homepage over Mark Applebaum

TED talk met Mark Applebaum

Internet

Homepage over Unsuk Chin

Unsuk Chin on Unsuk Chin – Interview met Unsuk Chin, documentaire van Boosey & Hawkes door Tommy Pearson van Red Ted Films

Interview over Alice in Wonderland

Boeken

Bokman, Simon (author); Weiner, Jonathan (editor); Behrendt, Irina (translator). Variations on the theme Galina Ustvolskaya: the last composer of the passing era. 2019. Bloomington: Xlibris.

Holzer, Andreas (auteur); Markovic, Tatjana (auteur). 2013. Galina Ivanovna Ustvol'skaja: Komponieren als Obsession. Köln: Böhlau Verlag GmbH & Cie.

PhD-thesis

Demystifying Galina Ustvolskaya: Critical Examination and Performance Interpretation.

Elena Nalimova

10 October 2012

Submitted in partial requirement for the Degree of PhD in

Performance Practice at the Goldsmiths College, University of London

Artikel

Klefstad, Terry. 2012. Shostakovich and the Peace Conference. Music&Politics, Volume 6Issue 2, Summer 2012.

Internet

Homepage over Galina Oestvolskaja

Boeken

Marranca, Bonnie. 2014. Conversations with Meredith Monk. New York: PAJ Publications.

Artikels

Ross, Alex. 2014. Downtown Shaman. The New Yorker.

The Secret Muse of the Downtown Scene? Turtles. Artikel over Neutron, The New York Times.

Internet

Homepage over Meredith Monk

Boeken

Beal, Amy C. 2015. Johanna Beyer. University of Illinois Press.

Artikels

Kennedy, John & Polansky, Larry. "Total Eclipse": The Music of Johanna Magdalena Beyer: An Introduction and Preliminary Annotated Checklist. Source: The Musical Quarterly, Winter, 1996, Vol. 80, No. 4 (Winter, 1996), pp. 719-778.  Published by: Oxford University Press

Beal, Amy C. 2008. Her Whimsy and Originality Really Amount to Genius: New Biographical Research on Johanna Beyer. Dartmouth, Department of Music.

Polansky, Larry. 1999. Beyer Notes for Germany Concert. Dartmouth, Department of Music.

Polansky, Larry. 2020. Johanna Magdalena Beyer: miscellaneous materials. Dartmouth, Department of Music.

Miller, Cait. 2011. Johanna Beyer: A composer Forgotten. Library of Congress Blogs.

de Graaf, Melissa J. 2014. The Composers’ Forum: Favorite Moments. AMS Musicology NOW.