Vlaamse inzending voor de World New Music Days 2024 bekend!
Midden augustus 2023 lanceerde ISCM-Vlaanderen een Call for works voor de World New Music Days in de Faeröer (22-30 juni 2024). In totaal mochten we 27 inzendingen van 18 componisten in 11 categorieën ontvangen. Overeenkomstig met de regelgeving van ISCM selecteerde de jury zes werken van verschillende componisten in minstens vier verschillende categorieën. De categorieën werden bepaald door de organisatoren van de World New Music Days in de Faeröer eilanden (zie https://iscm.org/next-wnmd/).
De jury (Heloisa Amaral, Jannis Van de Sande en Annelies Van Parys) streefde naar een weloverwogen selectie die de verschillende aspecten van de muziek die vandaag in Vlaanderen gecomponeerd wordt zo goed mogelijk kan weerspiegelen. De jury betreurde de beperkte vertegenwoordiging van vrouwelijke componisten in de inzendingen, wat het maken van een gebalanceerde selectie in gender bemoeilijkte. We hebben hier geen andere verklaring voor, dan misschien de timing die de vorige Call for Works voor de World New Music Days in Zuid-Afrika snel opvolgde en ook een mogelijke verklaring is voor het lagere totaal van de inzendingen ten opzichte van de vorige call.
De jury apprecieerde de heldere en goed uitgewerkte notatie van de muziek in alle inzendingen. Dit komt de uitvoerbaarheid door andere uitvoerders alleen maar ten goede. Ook de beschikbaarheid van opnames voor bijna iedere inzending heeft de jury enorm ondersteund tijdens het maken van de selectie.
Dit zijn de zes geselecteerde werken:
Frederik Croene: The Turin Horse
Category 9: solos
‘Dat Croene nieuw leven blaast in zijn ontmantelde piano door het naar een draagbaar instrument te vertalen, is een zeer interessant gegeven. Vooral het begin van de compositie is er knal op en komt sterk binnen. Over het gehele stuk wordt de originele en vernieuwende klank enorm gewaardeerd.’
Emile Daems: Phàtos
Category 8: duos
‘Emile Daems geeft de indruk zeer goed te weten wat hij wil. In Phàtos laat hij een zeer doeltreffend gebruik van de instrumenten en een knap staaltje van slim en idiomatisch componeren zien. Tussen de piano en viool ontstaat een mooie connectie met verfijnde dialogen en sonoriteiten. Je wil dit stuk zowel beluisteren als zelf spelen.’
Ellen Jacobs: Inertia
Category 7: trios and quartets
‘We houden van de donkere klankkleur. Ellen Jacobs maakt op een interessante manier gebruik van de elektrische gitaar, heel economisch en met doordacht gebruik van de verschillende pedalen. Jacobs weet goed wat ze moet noteren, welke instructies nodig zijn, zonder aan overdaad te doen. Het stuk is consistent, zonder saai te worden. Inertia is een mooie verbeelding van de donkere nachttreinsfeer.’
Kristof Lauwers: BIN.GSAT
Category 12: electronic music with fixed media
‘Lauwers’ werk dompelt je helemaal onder. Je kan door vele verschillende lagen navigeren. Het is statisch en tegelijkertijd is de muziek voortdurend in beweging: klank evolueert, raakt verzadigd en vervormt dan weer, klankkleuren veranderen. Het begrip transformatie omschrijft het proces redelijk goed. De ernst waarmee Kristof Lauwers componeert is ook zeer aantrekkelijk. BIN.GSAT is compromisloos, en dat is goed.’
Siebe Thijs: Seestück
Category 8: duos
‘Siebe Thijs maakt een zeer goede blend tussen de instrumenten. De manier waarop de instrumenten samenvloeien en met elkaar verweven zijn, is energiek en origineel. De secure notatie en trefzekere schriftuur wordt geapprecieerd, de manier waarop de uitgebreide instrumentale technieken worden genoteerd, is opmerkelijk en zeer nauwkeurig.’
Jasper Vanpaemel: Prison Couple
Category 6: percussion ensemble
‘De verfrissende speelsheid werd enorm geapprecieerd, net zoals de originele set-up van de instrumenten. Met eerder gelimiteerd materiaal slaagt Jasper Vanpaemel erin steeds weer nieuwe klanken en timbres in de combinaties te vinden. De ‘bovenste laag’ van dit werk is zeer toegankelijk, maar er is een hele wereld te ontdekken onder het oppervlak. Prison Couple volgt de percussietraditie, maar de verticale set-up biedt een heel ander perspectief.’