Selectie Vlaamse inzending ISCM World New Music Days 2025
ISCM-VLAANDEREN selectie World New Music Days 2025 in Portugal
Juryleden: Cassandre Balosso-Bardin, Jesse Broekman, Nico Couck
Beraadslaging op 19 april 2024
Eind februari 2024 lanceerde ISCM-Vlaanderen een Call for works voor de World New Music Days in Portugal in het voorjaar van 2025. In totaal mochten we 32 inzendingen van 23 componisten in 8 categorieën ontvangen. Overeenkomstig met de regelgeving van de ISCM selecteerde de jury zes werken van verschillende componisten binnen ten minste vier categorieën die in de Call vooropgesteld werden door de organisatoren van de World New Music Days in Portugal.
De jury streefde naar een weloverwogen selectie die een ruime blik biedt op de muziek die vandaag in Vlaanderen gecomponeerd wordt door een brede waaier aan componisten. Daarbij werd ook de speelbaarheid van de werken in overweging genomen, samen met de voorkeuren die die organisatoren in de Call aangaven.
Dit zijn de zes geselecteerde composities, in alfabetische volgorde (familienaam componist)
Daan Janssens
(…sans rien dire…) (2018-19) voor cello, vijf instrumenten en elektronica
Een knap werk, met een geconcentreerde, langzaam opbouwende onderhuidse spanning. De muziek getuigt van een grote beheersing en Janssens’ kenmerkende versmelting van timbres.
Murielle Lemay
Augur (2023) voor orkest
Een boeiende compositie, met mooie referentie naar de muziek van Dvořák. Lemay componeerde een overtuigende brug tussen het gekende orkestrepertoire en nieuwe muzikale ideeën.
Filip Rathé
Aguardo (2023) voor orkest
Van alle mogelijkheden die het orkest te bieden heeft zijn, kiest de componist met overtuiging voor één bepaalde sonoriteit. Vanuit die radicale spaarzaamheid slaagt hij erin een interessante textuur te creëren, waarin het orkest steeds nieuw en fris klinkt.
Siebe Thijs
Rascheln II (2023) voor cello met versterking
Vertrekkend vanuit de fysicaliteit van het cellospelen, heen en weer bewegend tussen een meccanico en espressivo karakter, weet de componist een coherente en boeiende klankwereld op te bouwen.
Eveline Vervliet
Study for Saxophone and Pedals (2023) voor versterkte saxofoon, pedalen en live electronics
Een frisse, directe compositie, met een doortastend gebruik van de technologie. De narratief is rechttoe rechtaan en vooral energiek.
Dirk Veulemans Ceremonie (2022/24) 8-kanaals elektronische compositie (met optionele video)
De compositie heeft een langzaam maar krachtig verloop. Binnen een afgebakende klankwereld weet de componist te allen tijde de aandacht vast te houden.