ISCM-Vlaanderen selectie World Music Days 2021
In januari 2021 schreef ISCM-Vlaanderen een Call for Works uit voor hedendaagse kunstmuziek, met als bedoeling een staalkaart van recente Vlaamse composities te selecteren als inzending voor de World Music Days in Shanghai en Nanning (17-25 september 2021). Op 3 maart boog het leescomité, bestaande uit Joris Blanckaert, Aftab Darvishi en Karin de Fleyt, zich over 26 inzendingen van 18 verschillende componisten.
Het viel het leescomité op dat vooral de categorie piano solo veel inzendingen had opgeleverd, terwijl er in enkele andere, meer ‘ongewone’ categorieën geen inzendingen genoteerd werden. Dat verschillende heel jonge componisten werken inzonden, werd als bijzonder interessant ervaren. Vreemd genoeg waren “gevestigde” componisten minder sterk vertegenwoordigd dan vorige jaren. Slechts een handvol vrouwelijke componisten zond werken in – een opmerking die ineens ook een aanmoediging inhoudt om volgend jaar de Call niet voorbij te laten gaan. In artistiek opzicht merkte de jury op dat de ingezonden werken doorgaans eerder ‘veilige’ werken bleken, in die zin dat bv. erg verregaande speeltechnieken of concepten ontbraken. Die keuze is wellicht expliciet of impliciet ingegeven door het opzet van de categorieën waaraan de inzendingen moesten voldoen.
Om een geldige inzending te kunnen doen naar de ISCM World Music Days diende het leescomité een selectie te maken van precies zes werken in minstens vier verschillende categorieën, zonder daarbij meerdere werken van dezelfde componist in te zenden. De jury koos er bewust voor om werken in uiteenlopende stijlen te selecteren en streefde tot slot naar een evenwicht qua profielen van de componisten (leeftijd, gender, carrièrefase).
Dit zijn de zes geselecteerde werken:
Liesbeth Decrock – Wentelingen (Wallowings) (2017/2020) voor fluit, klarinet, viool, cello en piano
“Een dyamisch werk, dat slim georkestreerd is voor zijn kleine bezetting. Doortastend geschreven: de componiste weet wat ze doet en waar ze naartoe wil.”
Ward De Jonghe – strijkkwartet I (2019)
“De compositie is helder en uitdagend geschreven en knap genoteerd. De muziek is gelaagd en bevat veel subtiele details en complexe texturen, maar de componist slaagt er bovendien in om op macroschaal een strakke focus te behouden – een hele prestatie.”
Marleen Dupont – twitter moments @ zerkalo (2017) voor strijkkwartet
“Een frisse compositie met een goed gebruik van een experimentele notatie en een originele knipoog naar de hashtag. De componiste toont een goed begrip van de timbremogelijkheden van de strijkers en spant een mooie boog over de vier delen, die elk afzonderlijk werden ontwikkeld vanuit een helder muzikaal concept en kunnen bestaan als miniatuur.”
Kristof Lauwers – Grac.Btn (2019) voor fixed media/tape
“Een werk dat door het heldere gebruik van een beperkt aantal klankgeneratie- en -modulatieprocessen onvermijdelijk doet terugdenken aan de vroege dagen van de elektronische muziek. De componist gaat hier puur en smaakvol mee om en geeft de compositie d.m.v. zijn heldere structuur een aangename ‘flow’”
Filip Rathé – La Muchacha Dorada (2013/2017) voor piano solo
“Deze compositie vertrekt van een kleine nucleus die steeds verder ontwikkelt en blijft daardoor boeiend. De partituur is uiterst gedetailleerd en vraagt sterke, toegewijde uitvoerders. Het gedicht van Federico García Lorca, waarop de compositie gebaseerd is, is subtiel ingebed. De piano probeert het gedicht als het ware uit te spreken. Bijzonder gevoel- en sfeervol.”
Obe Vermeulen – J’ai perdu mon corps (2020) voor orkest
“Deze jonge componist hanteert de orkestrale kleuren en texturen met de nodige kunde en een opmerkelijke natuurlijke flair, en is daarbij niet bang van een ‘groot’ geluid, mede dankzij het intelligente gebruik van percussie.”