Selecties World New Music Days
Voorafgaand aan elke editie van de ISCM World New Music Days doet ISCM-Vlaanderen een oproep via al haar leden om composities in te zenden. Na deze Call for Works maakt een onafhankelijke jury uit de inzendingen een selectie van zes composities van zes verschillende componisten. Deze selectie wordt overgemaakt aan de organiserende ISCM-afdeling van de World New Music Days, die minstens één van de geselecteerde werken programmeert.
Hieronder vind je de selecties van de voorbije jaren.
2025 Portugal
Juryleden: Cassandre Balosso-Bardin, Jesse Broekman, Nico Couck
Eind februari 2024 lanceerde ISCM-Vlaanderen een Call for works voor de World New Music Days in Portugal in het voorjaar van 2025. In totaal mochten we 32 inzendingen van 23 componisten in 8 categorieën ontvangen. Overeenkomstig met de regelgeving van de ISCM selecteerde de jury zes werken van verschillende componisten binnen ten minste vier categorieën die in de Call vooropgesteld werden door de organisatoren van de World New Music Days in Portugal.
De jury streefde naar een weloverwogen selectie die een ruime blik biedt op de muziek die vandaag in Vlaanderen gecomponeerd wordt door een brede waaier aan componisten. Daarbij werd ook de speelbaarheid van de werken in overweging genomen, samen met de voorkeuren die die organisatoren in de Call aangaven.
Dit zijn de zes geselecteerde composities, in alfabetische volgorde (familienaam componist)
Daan Janssens
(…sans rien dire…) (2018-19) voor cello, vijf instrumenten en elektronica
Een knap werk, met een geconcentreerde, langzaam opbouwende onderhuidse spanning. De muziek getuigt van een grote beheersing en Janssens’ kenmerkende versmelting van timbres.
Murielle Lemay
Augur (2023) voor orkest
Een boeiende compositie, met mooie referentie naar de muziek van Dvořák. Lemay componeerde een overtuigende brug tussen het gekende orkestrepertoire en nieuwe muzikale ideeën.
Filip Rathé
Aguardo (2023) voor orkest
Van alle mogelijkheden die het orkest te bieden heeft zijn, kiest de componist met overtuiging voor één bepaalde sonoriteit. Vanuit die radicale spaarzaamheid slaagt hij erin een interessante textuur te creëren, waarin het orkest steeds nieuw en fris klinkt.
Siebe Thijs
Rascheln II (2023) voor cello met versterking
Vertrekkend vanuit de fysicaliteit van het cellospelen, heen en weer bewegend tussen een meccanico en espressivo karakter, weet de componist een coherente en boeiende klankwereld op te bouwen.
Eveline Vervliet
Study for Saxophone and Pedals (2023) voor versterkte saxofoon, pedalen en live electronics
Een frisse, directe compositie, met een doortastend gebruik van de technologie. De narratief is rechttoe rechtaan en vooral energiek.
Dirk Veulemans Ceremonie (2022/24) 8-kanaals elektronische compositie (met optionele video)
De compositie heeft een langzaam maar krachtig verloop. Binnen een afgebakende klankwereld weet de componist te allen tijde de aandacht vast te houden.
2024 Faeröer
Juryleden: Heloisa Amaral, Jannis Van de Sande en Annelies Van Parys
Midden augustus 2023 lanceerde ISCM-Vlaanderen een Call for works voor de World New Music Days in de Faeröer (22-30 juni 2024). In totaal mochten we 27 inzendingen van 18 componisten in 11 categorieën ontvangen. Overeenkomstig met de regelgeving van ISCM selecteerde de jury zes werken van verschillende componisten in minstens vier verschillende categorieën. De categorieën werden bepaald door de organisatoren van de World New Music Days in de Faeröer eilanden.
De jury streefde naar een weloverwogen selectie die de verschillende aspecten van de muziek die vandaag in Vlaanderen gecomponeerd wordt zo goed mogelijk kan weerspiegelen. De jury betreurde de beperkte vertegenwoordiging van vrouwelijke componisten in de inzendingen, wat het maken van een gebalanceerde selectie in gender bemoeilijkte. We hebben hier geen andere verklaring voor, dan misschien de timing die de vorige Call for Works voor de World New Music Days in Zuid-Afrika snel opvolgde en ook een mogelijke verklaring is voor het lagere totaal van de inzendingen ten opzichte van de vorige call.
De jury apprecieerde de heldere en goed uitgewerkte notatie van de muziek in alle inzendingen. Dit komt de uitvoerbaarheid door andere uitvoerders alleen maar ten goede. Ook de beschikbaarheid van opnames voor bijna iedere inzending heeft de jury enorm ondersteund tijdens het maken van de selectie.
Dit zijn de zes geselecteerde werken:
Frederik Croene
The Turin Horse
‘Dat Croene nieuw leven blaast in zijn ontmantelde piano door het naar een draagbaar instrument te vertalen, is een zeer interessant gegeven. Vooral het begin van de compositie is er knal op en komt sterk binnen. Over het gehele stuk wordt de originele en vernieuwende klank enorm gewaardeerd.’
Emile Daems
Phàtos
‘Emile Daems geeft de indruk zeer goed te weten wat hij wil. In Phàtos laat hij een zeer doeltreffend gebruik van de instrumenten en een knap staaltje van slim en idiomatisch componeren zien. Tussen de piano en viool ontstaat een mooie connectie met verfijnde dialogen en sonoriteiten. Je wil dit stuk zowel beluisteren als zelf spelen.’
Ellen Jacobs
Inertia
‘We houden van de donkere klankkleur. Ellen Jacobs maakt op een interessante manier gebruik van de elektrische gitaar, heel economisch en met doordacht gebruik van de verschillende pedalen. Jacobs weet goed wat ze moet noteren, welke instructies nodig zijn, zonder aan overdaad te doen. Het stuk is consistent, zonder saai te worden. Inertia is een mooie verbeelding van de donkere nachttreinsfeer.’
Kristof Lauwers
BIN.GSAT
‘Lauwers’ werk dompelt je helemaal onder. Je kan door vele verschillende lagen navigeren. Het is statisch en tegelijkertijd is de muziek voortdurend in beweging: klank evolueert, raakt verzadigd en vervormt dan weer, klankkleuren veranderen. Het begrip transformatie omschrijft het proces redelijk goed. De ernst waarmee Kristof Lauwers componeert is ook zeer aantrekkelijk. BIN.GSAT is compromisloos, en dat is goed.’
Siebe Thijs
Seestück
‘Siebe Thijs maakt een zeer goede blend tussen de instrumenten. De manier waarop de instrumenten samenvloeien en met elkaar verweven zijn, is energiek en origineel. De secure notatie en trefzekere schriftuur wordt geapprecieerd, de manier waarop de uitgebreide instrumentale technieken worden genoteerd, is opmerkelijk en zeer nauwkeurig.’
Jasper Vanpaemel
Prison Couple
‘De verfrissende speelsheid werd enorm geapprecieerd, net zoals de originele set-up van de instrumenten. Met eerder gelimiteerd materiaal slaagt Jasper Vanpaemel erin steeds weer nieuwe klanken en timbres in de combinaties te vinden. De ‘bovenste laag’ van dit werk is zeer toegankelijk, maar er is een hele wereld te ontdekken onder het oppervlak. Prison Couple volgt de percussietraditie, maar de verticale set-up biedt een heel ander perspectief.’
2023 Zuid-Afrika
Juryleden: Séverine Ballon, Frederik Neyrinck, Maarten Quanten
Eind januari 2023 lanceerde ISCM-Vlaanderen een Call for works voor de World New Music Days in Zuid-Afrika (24 november – 3 december 2023). In totaal mochten we 44 inzendingen van 29 componisten in 12 categorieën ontvangen. Overeenkomstig met de regelgeving van ISCM selecteerde de jury zes werken van verschillende componisten binnen de categorieën die in de call vooropgesteld werden door de organisatoren van de World New Music Days in Zuid-Afrika.
De jury streefde naar een weloverwogen selectie die de verschillende aspecten van de muziek die vandaag in Vlaanderen gecomponeerd wordt zo goed mogelijk kan weerspiegelen. Het resultaat is een boeiende selectie van verschillende esthetieken binnen het nieuwemuziekveld. De jury was blij vast te stellen dat meer dan een derde van het aantal inzendingen van vrouwelijke componisten was en kon mede daardoor een gebalanceerde selectie maken.
Dit zijn de zes geselecteerde werken:
Ellen Jacobs
ADA
‘De kwaliteit van schrijven en oog voor het vormelijke aspect in ADA worden geapprecieerd. Jacobs schrijft zeer verfijnd voor de verschillende instrumenten en hun klankkleuren. In het bijzonder de passage met doorbraak naar noise en space notation intrigeert.’
Daan Janssens
Notturno
‘Het vakmanschap van Daan Janssens en de referenties in het stuk aan Brahms en Lachenmann worden zeer gewaardeerd. Notturno is zeer goed geschreven met veel gevoel voor spanning en vorm. Daan beheerst de dramaturgie van tijd. Virtuositeit en lyriek gaan hand in hand.’
Kristof Lauwers
Enginick
‘Enginick beschikt over een veelgelaagde mix van field recordings en klanken die Lauwers uit de opnames afleidde via onder andere synthesetechnieken. Lauwers maakt op poëtische manier gebruik van de tonen en ruisklanken. Binnenin het stuk ontplooit er een mooie meerstemmige harmonische wereld.’
Heleen Van Haegenborgh
Lamento di Nadima no7
‘Je voelt de lamento, zonder dat het expliciet of clichématig wordt. De stemmen van de sopraansaxofoon en percussie hebben elk hun eigen identiteit, maar trekken elkaar ook aan en vloeien mooi in elkaar over. De percussie heeft een zeer tactiele kwaliteit. Ook de vrije impro in de coda wordt geapprecieerd.’
Annelies Van Parys
Shades of light
‘Hoe Annelies Van Parys nieuwe wegen en werelden blijft ontdekken in haar muzikale taal wordt zeer bewonderd. In Shades of light versmelten de cello en electronics zeer mooi met elkaar. Met beperkt materiaal gebeurt er in deze compositie zeer veel.’
Maya Verlaak
Vanishing Point
‘Er ontstaat een totaal andere relatie tussen publiek, uitvoerder en componist. Het voortdurend opzoeken van de grenzen en in vraag stellen maakt Maya Verlaak een unieke stem in België en uniek in deze selectie.’
2021 China
Juryleden: Joris Blanckaert, Aftab Darvishi en Karin de Fleyt
In januari 2021 schreef ISCM-Vlaanderen een Call for Works uit voor hedendaagse kunstmuziek, met als bedoeling een staalkaart van recente Vlaamse composities te selecteren als inzending voor de World Music Days in Shanghai en Nanning (17-25 september 2021). Er waren 26 inzendingen van 18 verschillende componisten.
Het viel het leescomité op dat vooral de categorie piano solo veel inzendingen had opgeleverd, terwijl er in enkele andere, meer ‘ongewone’ categorieën geen inzendingen genoteerd werden. Dat verschillende heel jonge componisten werken inzonden, werd als bijzonder interessant ervaren. Vreemd genoeg waren “gevestigde” componisten minder sterk vertegenwoordigd dan vorige jaren. Slechts een handvol vrouwelijke componisten zond werken in – een opmerking die ineens ook een aanmoediging inhoudt om volgend jaar de Call niet voorbij te laten gaan. In artistiek opzicht merkte de jury op dat de ingezonden werken doorgaans eerder ‘veilige’ werken bleken, in die zin dat bv. erg verregaande speeltechnieken of concepten ontbraken. Die keuze is wellicht expliciet of impliciet ingegeven door het opzet van de categorieën waaraan de inzendingen moesten voldoen.
Om een geldige inzending te kunnen doen naar de ISCM World Music Days diende het leescomité een selectie te maken van precies zes werken in minstens vier verschillende categorieën, zonder daarbij meerdere werken van dezelfde componist in te zenden. De jury koos er bewust voor om werken in uiteenlopende stijlen te selecteren en streefde tot slot naar een evenwicht qua profielen van de componisten (leeftijd, gender, carrièrefase).
Dit zijn de zes geselecteerde werken:
Liesbeth Decrock
Wentelingen (Wallowings)
“Een dyamisch werk, dat slim georkestreerd is voor zijn kleine bezetting. Doortastend geschreven: de componiste weet wat ze doet en waar ze naartoe wil.”
Ward De Jonghe
Strijkkwartet I
“De compositie is helder en uitdagend geschreven en knap genoteerd. De muziek is gelaagd en bevat veel subtiele details en complexe texturen, maar de componist slaagt er bovendien in om op macroschaal een strakke focus te behouden – een hele prestatie.”
Marleen Dupont
twitter moments @ zerkalo
“Een frisse compositie met een goed gebruik van een experimentele notatie en een originele knipoog naar de hashtag. De componiste toont een goed begrip van de timbremogelijkheden van de strijkers en spant een mooie boog over de vier delen, die elk afzonderlijk werden ontwikkeld vanuit een helder muzikaal concept en kunnen bestaan als miniatuur.”
Kristof Lauwers
Grac.Btn
“Een werk dat door het heldere gebruik van een beperkt aantal klankgeneratie- en -modulatieprocessen onvermijdelijk doet terugdenken aan de vroege dagen van de elektronische muziek. De componist gaat hier puur en smaakvol mee om en geeft de compositie d.m.v. zijn heldere structuur een aangename ‘flow’”
Filip Rathé
La Muchacha Dorada
“Deze compositie vertrekt van een kleine nucleus die steeds verder ontwikkelt en blijft daardoor boeiend. De partituur is uiterst gedetailleerd en vraagt sterke, toegewijde uitvoerders. Het gedicht van Federico García Lorca, waarop de compositie gebaseerd is, is subtiel ingebed. De piano probeert het gedicht als het ware uit te spreken. Bijzonder gevoel- en sfeervol.”
Obe Vermeulen
J’ai perdu mon corps
“Deze jonge componist hanteert de orkestrale kleuren en texturen met de nodige kunde en een opmerkelijke natuurlijke flair, en is daarbij niet bang van een ‘groot’ geluid, mede dankzij het intelligente gebruik van percussie.”
2020 Nieuw-Zeeland
Juryleden: Wim Pelgrims, Ine Vanoeveren en Michael Maierhof
Eind 2019 schreef ISCM-Vlaanderen een Call for Works uit voor hedendaagse kunstmuziek, met als bedoeling een staalkaart van recente Vlaamse composities te selecteren als inzending voor de World Music Days in Nieuw-Zeeland in 2020. Er waren 40 inzendingen van 26 verschillende componisten.
Dit zijn de zes geselecteerde werken:
Benjamin Van Esser
Coalesce 4 voor piano en tape
Volgens de jury: "In Coalesce 4 demonstreert Benjamin Van Esser een verfrissend gebruik van de pianoklank en de tapepartij, en de balans tussen beide. Het werk is esthetisch aantrekkelijk om naar te luisteren."
Bas Hendrickx
Twitter Philosopher voor MIDI-drumkit
"Een boeiend gebruik van een bekend fenomeen als Twitter in combinatie met live text processing. De acties van de percussionist (en bijhorende 'triggers') zijn goed te volgen voor het publiek."
Karel Stulens
EXPIRED voor orkest
"Veelbelovend en goed geschreven, met veel aandacht voor de speelbaarheid én gevoel voor humor."
Heleen Van Haegenborgh
Material Affordance voor koor
"Heleen Van Haegenborghs benadering van het koor in Material Affordance staat ver af van de traditionele setting, onder meer door de beweging van de zangers in de ruimte en het stemgebruik. De uitbreiding van het ‘instrumentarium’ met blokfluiten is erg effectief, temeer aangezien de instrumenten relatief eenvoudig en voor iedereen beschikbaar zijn."
Valery Vermeulen
(drie delen uit) Mikromedas voor elektronica
"Een originele, specifieke, intelligente en gefocuste uitwerking van het concept, waarbij de clichés van data-gebaseerde elektronische muziek goed vermeden worden. Klankmatig en vormelijk interessant; obsessief op een goede manier. De drie delen zijn verscheiden, maar vormen samen een interessante structuur."
Maya Verlaak
A Hard Day’s Night voor vrije bezetting
"Een zeldzaam helder concept voor publieksparticipatie aan het muzikale proces."
2019 Estland
Juryleden: Petra Vermote, Toon Callier en Christine Dysers
Begin 2019 schreef ISCM-Vlaanderen een Call for Works uit voor hedendaagse kunstmuziek, met als bedoeling een staalkaart van recente Vlaamse composities te selecteren als inzending voor de World Music Days in Tallinn in mei 2019. Er waren 25 inzendingen van 15 verschillende componisten.
Dit zijn de zes geselecteerde werken:
Wim Henderickx
Blossomings voor gemengd koor en klarinet (met optionele elektronica)
Volgens de jury: ‘een boeiende triptiek. De compositie is zeer expressief, meeslepend en gelaagd. Elk detail is uitgewerkt tot in de puntjes'.
Daan Janssens
(…dans son presque silence…) voor orkest
‘Een compositie met een boeiende insteek, sterk achterliggend idee en met een mooie structuur. Spannende muziek om naar te luisteren!’
Sheila Sanfeliz
Liaga voor groot ensemble
'Erg interessante compositie van een jonge componiste die nu al grote blijk geeft van kennis van zaken qua instrumentatie'.
Heleen Van Haegenborgh
Index 5.1 voor altfluit, altviool, cello en kannel
‘Een sterk uitgangspunt dat goed is uitgewerkt. Bijzonder interessant om te zien hoe dat ‘exotisch’ instrument helemaal binnen de eigen esthetiek is geïntegreerd'.
Jasper Vanpaemel
About Elephants voor orgel
'Zeer origineel, fris en uitdagend werk voor een ondergewaardeerd instrument in de hedendaagse muziek, met de typische humor van Jasper Vanpaemel'.
Saskia Venegas
A veces, el silencio es la peor mentira voor groot ensemble
'Heel persoonlijk werk. Interessant van opbouw en kleur'.
2018 China
De jury selecteerde zes composities in vijf categorieën. Hierbij werd zowel rekening gehouden met de compositorische kwaliteit van de werken als met de haalbaarheid om deze uit te voeren in de context van de ISCM World Music Days in Beijing.
De jury drukt de hoop uit dat er bij toekomstige Calls for Scores nog meer inzendingen van vrouwelijke componisten zullen zijn.
Frank Nuyts
Tumbleweed Concerto
De jury waardeert de persoonlijke taal van de componist en de technisch hoogstaande uitwerking. De componist toont meesterschap over het complexe genre van het Celloconcerto, waarbij de verhouding tussen solist en orkest heel geslaagd is.
Wim Henderickx
Pulses of the Earth
Deze compositie getuigt van een grote beheersing van het medium symfonisch orkest. De componist slaagt er in om gedurende het hele werk een grote energie, een hoge intensiteit en sterke retorische zeggingskracht vol te houden.
Bram Van Camp
Music for 3 instruments
De componist maakt op een boeiende manier gebruik van de triobezetting. Het werk is technisch van een hoog niveau en overtuigt door de consequente formele uitwerking.
Kris De Baerdemacker
Heine Setting
De jury apprecieert de durf om in dit werk sonore extremen op te zoeken. Deze compositie heeft een heldere opbouw; de afwisseling en vermenging van verschillende klankintensiteiten leiden tot een sterke muzikale constructie.
Filip Rathé
La Muchacha Dorada
Ondanks de technisch hoge eisen die aan de uitvoerder gesteld worden, getuigt dit werk van een sterk retorisch discours. Het klankresultaat is fris en intrigerend en geeft blijk van een sterke muzikale persoonlijkheid.
Dirk Veulemans
Algorithm II
De jury waardeert het autoreferentiële karakter van deze compositie, waarbij het onderliggende algoritme ook deel wordt van de muzikale voorgrond. De componist vertrekt van een sterk concept en werkt het op een overtuigende manier uit.