De keuze van… Rebecca Diependaele

In de rubriek ‘De keuze van…’ laten wij het woord graag aan onze ‘vaste klanten’. Rebecca Diependaele is manager van Nadar Ensemble en staat binnen MATRIX in voor de algemene coördinatie. Zij grijpt deze kans om de nieuwste dubbelCD van col legno music in de kijker te zetten.

“Historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk is alomtegenwoordig in oude muziek. Maar in recenter repertoire? Een multidisciplinaire onderzoekgroep van het Institute for Computer Music and Sound Technology (ICST) aan de Hochschule der Künste Zürich zocht uit wat dit kan betekenen voor de eerste generaties elektronische muziek. Ze analyseerden verschillende types composities, van ‘starre’ meerkanaalswerken zoals Poème Electronique (1958) van Edgard Varèse tot Pierre Boulez’ Dialogue de l’ombre double (1985), waarin de uitvoerder geacht wordt zijn eigen ‘schaduwen’ op tape te realiseren.”

“Als resultaat van dit onderzoeksproject werden tapes gerestaureerd, geremasterd en opnieuw gemixt volgens hedendaagse standaarden. In samenwerking met gespecialiseerde uitvoerders, realiseerden de onderzoekers nieuwe tapepartijen voor Dialogue de l’ombre double van Boulez en Brian Ferneyhoughs Mnemosyne (1986). Daarbij streefden ze steeds naar een zo optimaal mogelijke luistervaring, zowel voor en concertsetting als voor de klassieke stereo weergave op CD.”

Tien werken verschenen in een gloednieuwe uitvoering op een dubbelCD bij col legno music, in stereo én in 5.1 surround. Uitgebreide documentatie over het onderzoek is online raadpleegbaar via de Electroacoustic Performance Practice Database.