De keuze van … Ellen Jacobs

Hoe intens ervaren we het geluid rondom ons? Wat is de grens tussen de geluiden die ons elke dag omgeven en muziek? Belgische componiste Ellen Jacobs (1996) probeert in haar praktijk als componiste deze vragen te beantwoorden door in te zoomen op klank en deze te hercontextualiseren. Ze gaat op zoek naar de grens tussen elektronische en akoestische muziek en maakt van beide gebruik om haar klankwereld vorm te geven. Ellen Jacobs is stafmedewerker bij MATRIX. Ze dook voor ons in de bibliotheek en koos er een fascinerende publicatie uit!

 

Alvin Lucier – Reflections

Het was tijdens mijn eerste jaar muziekgeschiedenis bij Filip Rathé aan het conservatorium van Gent dat ik voor de eerste keer in aanraking kwam met het werk I am sitting in a room van Alvin Lucier. Met een minimum aan materiaal opent Lucier een nieuwe wereld. Hij zit, alleen, in een ruimte. In die ruimte staat niets anders dan een microfoon, een taperecorder en een speaker. Alvin spreekt de volgende tekst door de microfoon:

I am sitting in a room, the same one you are in now. I am recording the sound of my speaking voice and I am going to play it back into the room again and again until the resonant frequencies of the room reinforce themselves so that any semblance of my speech, with perhaps the exception of rhythm, is destroyed. What you will hear, then, are the natural resonant frequencies of the room articulated by speech. I regard this activity not so much as a demonstration of a physical fact, but more as a way to smooth out any irregularities my speech might have.

Vervolgens wordt de opname opnieuw afgespeeld, maar tegelijkertijd ook opnieuw opgenomen. Dit proces blijft zich herhalen waardoor de natuurlijke resonantie van de ruimte ervoor zorgt dat de frequenties aanwezig in de ruimte zelf duidelijk naar voren komen en sommige frequenties uit de opname worden uitgeschakeld. Na verloop van tijd transformeren de woorden in wolken van klank en hoor je enkel nog één grote soundscape.

Dit werk sprak me onmiddellijk aan en ik merk dat ik er ook steeds op terug kom. Als componist ben ik ook enorm geïnteresseerd in de fysica van geluid. De manier waarop geluid zich beweegt en interfereert met haar omgeving inspireert me eindeloos. Het boek “Reflections” met interviews, partituren en schrijfsels van Alvin Lucier helpt mij om me te verdiepen in de mogelijkheden van geluid en geluidskunst. Lucier weet van zeer eenvoudige natuurlijke processen toch interessant werk te maken. Een absolute aanrader voor iedereen!