Componeren in de klas

Iedereen componist? Jazeker!

 

Componeren in de Klas is een workshopreeks waarin kinderen van het basisonderwijs samen met een componist zelf een compositie creëren, noteren en uitvoeren. Het concept is gebaseerd op dat van het Berlijnse QuerKlang.

 

In deze reeks komen voornamelijk het ontdekken van de muzikale parameters, het actief luisteren naar muziek, (grafische) notatietechnieken en achtergrondinformatie aan bod. Aan de hand van een gekozen thema (eventueel) gaan de leerlingen aan de slag. Het creëren van een partituur is eigenlijk hetzelfde als het (grafisch) weergeven van ideeën, op papier. Hiervoor worden verschillende technieken aangereikt, gaande van de ‘bolletjes- en streepjes notatie’ tot woorden als instructies of zelfs het gebruik van het klassieke notenschrift. Als de partituur klaar is, wordt ze uitgevoerd door een groepje uit de klas (met zelfgemaakte instrumenten, zelfopgenomen klanken, …).

 

In Berlijn loopt QuerKlang al zo'n tien jaar, met veel succes. Verschillende basisscholen namen eraan deel en de resultaten zijn erg mooi. Het project steunt op een structurele samenwerking van het festival MaerzMusik, de Universität der Künste en K&K Kulturmanagement und Kommunikation. Intussen is QuerKlang uitgegroeid tot een internationaal netwerk met zwaartepunt bij de initiatiefnemers in Berlijn. MATRIX is één van de partners.

Doelgroep: lagere school klassen
Begeleider: Bert Bernaerts 
Logistiek: muziekinstallatie, opname-apparaatjes (indien van toepassing)
Duur: een workshopreeks neemt een tweetal weken in beslag. 1 week bestaat uit +/- 3 workshops. Op het einde van de reeks vindt er een toonmoment plaats, waar de leerlingen hun composities aan het publiek presenteren.