Vlaamse selectie ISCM World New Music Days 2026
Selectie ISCM World New Music Days 2026 Boekarest
Juryleden: Murielle Lemay, Jasmijn Lootens, Maarten Sterckx
Begin juni 2025 lanceerde ISCM-Vlaanderen een Call for works voor de World New Music Days in Roemenië in 2026. In totaal mochten we 37 inzendingen van 22 componisten in 10 categorieën ontvangen. Overeenkomstig met de regelgeving van de ISCM selecteerde de jury zes werken van verschillende componisten binnen ten minste vier categorieën die in de Call vooropgesteld werden door de organisatoren van de World New Music Days in Roemenië.
De jury streefde naar een weloverwogen selectie die een ruime blik biedt op de muziek die vandaag in Vlaanderen gecomponeerd wordt door een brede waaier aan componisten. Daarbij werd ook de speelbaarheid van de werken in overweging genomen, samen met de voorkeuren die de organisatoren in de Call aangaven.
De jury kon vertrekken van een ruime en diverse lijst inzendingen. Daarin waren er opvallend veel composities in de categorie solowerken, met name voor piano met electronics. Ook duidelijk zichtbaar is het effect van de initiatieven van Antwerp Symphony Orchestra en Symfonieorkest Vlaanderen waardoor jonge componisten de weg vinden naar het symfonieorkest. Vrouwelijke componisten maakten iets minder dan één derde van het totaal aantal inzendingen uit. De jury hoopt dat in de toekomst nog meer vrouwelijke componisten de weg naar deze call vinden.
Dit zijn de zes geselecteerde composities, in alfabetische volgorde (familienaam componist)
Mathias Coppens – Into the Metamodernism (cat. 5 Ensemble)
Dit werk vertrekt vanuit een pertinente filosofische vraag over esthetische keuzes die vandaag leven binnen de nieuwe muziek. De componist reflecteert over verschillende stijlen en idiomen uit de 20ste eeuw die als referentiekader kunnen dienen. Dit conceptueel kader wordt overtuigend en met veel vakmanschap uitgewerkt in de compositie. Het resultaat is een vloeiend geheel waarin traditionele elementen op intrigerende wijze verweven worden met een hedendaagse muziektaal.
George De Decker – CORO: VERSA EST IN LUCTUM (cat. 14 Elektronische muziek)
Een compositie die zuiver elektronische klanken combineert met de menselijke stem in een ruimtelijke ervaring. Het rituele karakter creëert vanaf de eerste klanken een rustgevend gevoel, terwijl de referenties aan het werk van Luciano Berio uitnodigen tot verbeelding. Het werk ademt een zekere traagheid en tijdloosheid, in balans gebracht door muzikale impulsen die de luisteraar naar het ‘nu’ brengen.
Evans Kocja – Prolusion I (cat. 10 Solo)
Met vernieuwende speeltechnieken ontwikkelt de componist in dit werk voor basklarinet een rijk palet aan kleuren voor een atypisch solo-instrument. De lichamelijkheid van de muzikant speelt hierbij een belangrijke rol, met name in de manier waarop de ademhaling het komen en gaan van de muzikale energie vormgeeft. De compositie is erg organisch opgebouwd en met zorg genoteerd. Er is een sterk contrast tussen explosieve uitbarstingen en passages die grenzen aan het hoorbare. Ook de rol van stilte is in deze compositie goed uitgewerkt.
Siebe Thijs – „auf die Strasse… I“ (cat. 1 Symfonieorkest)
Deze compositie heeft een duidelijk omschreven uitgangspunt dat in de partituur op een overtuigende manier wordt gerealiseerd. De rode draad is het fenomeen van protest, zowel op auditief niveau (hoe klinkt protest?) als op filosofisch niveau (welke rol heeft een individu in een groter geheel?). Trouw aan dit concept creëerde de componist een georganiseerde chaos. De geraffineerde schriftuur voor orkest resulteert in een beschrijvende compositie die refereert aan het tumult van protest, maar die verder gaat dan een loutere klanknabootsing
Eveline Vervliet – .dd(s) & _nd(s) (cat. 1 Symfonieorkest)
Een miniatuur voor orkest met een transparant klankbeeld. Deze compositie toont hoe elektronische muziek een inspiratie kan zijn om de schrijfwijze voor orkest anders te benaderen. Vanuit heldere klanken ontstaan lang aangehouden tonen die het werk een meditatief en statisch karakter geven. Een verfrissende compositie waarin de componiste blijk geeft van een rijke verbeelding
Benjamin Windelinckx – En Cercle (cat. 10 Solo)
De componist gaat op eigenzinnige wijze in dialoog met fragmenten uit Air de ballet van Cécile Chaminade. Wanneer in de tape de opgenomen pianoklanken van Chaminade uit 1901 weerklinken, wordt de filter van de tijd duidelijk in de combinatie met de live pianoklanken in de partituur van Windelinckx. Piano en tape gaan naadloos in elkaar over, waarbij de componist nieuwe muzikale gestes weet te enten op de originele muziek. Een spannende en originele compositie waarin heden en verleden samenkomen.