ISCM-Vlaanderen – selectie World New Music Days 2023
ISCM-VLAANDEREN selectie World Music Days 2023
Juryleden: Séverine Ballon, Frederik Neyrinck, Maarten Quanten
Beraadslaging op 6 maart 2023
Eind januari 2023 lanceerde ISCM-Vlaanderen een Call for works voor de World New Music Days in Zuid-Afrika (24 november – 3 december 2023). In totaal mochten we 44 inzendingen van 29 componisten in 12 categorieën ontvangen. Overeenkomstig met de regelgeving van ISCM selecteerde de jury zes werken van verschillende componisten binnen de categorieën die in de call vooropgesteld werden door de organisatoren van de World New Music Days in Zuid-Afrika.
De jury streefde naar een weloverwogen selectie die de verschillende aspecten van de muziek die vandaag in Vlaanderen gecomponeerd wordt zo goed mogelijk kan weerspiegelen. Het resultaat is een boeiende selectie van verschillende esthetieken binnen het nieuwemuziekveld. De jury was blij vast te stellen dat meer dan een derde van het aantal inzendingen van vrouwelijke componisten was en kon mede daardoor een gebalanceerde selectie maken.
Dit zijn de zes geselecteerde werken:
- Ellen Jacobs, ADA for large ensemble
Category 3: large chamber ensembles
‘De kwaliteit van schrijven en oog voor het vormelijke aspect in ADA worden geapprecieerd. Jacobs schrijft zeer verfijnd voor de verschillende instrumenten en hun klankkleuren. In het bijzonder de passage met doorbraak naar noise en space notation intrigeert.’
- Daan Janssens, Notturno, clarinet (in A), cello, piano
Category 7: trio
‘Het vakmanschap van Daan Janssens en de referenties in het stuk aan Brahms en Lachenmann worden zeer gewaardeerd. Notturno is zeer goed geschreven met veel gevoel voor spanning en vorm. Daan beheerst de dramaturgie van tijd. Virtuositeit en lyriek gaan hand in hand.’
- Kristof Lauwers, Enginick for electroacoustic stereo
Category 11: electronic + fixed media
‘Enginick beschikt over een veelgelaagde mix van field recordings en klanken die Lauwers uit de opnames afleidde via onder andere synthesetechnieken. Lauwers maakt op poëtische manier gebruik van de tonen en ruisklanken. Binnenin het stuk ontplooit er een mooie meerstemmige harmonische wereld.’
- Heleen Van Haegenborgh, Lamento di Nadima no7 for soprano sax and percussion
Category 8: duo
‘Je voelt de lamento, zonder dat het expliciet of clichématig wordt. De stemmen van de sopraansaxofoon en percussie hebben elk hun eigen identiteit, maar trekken elkaar ook aan en vloeien mooi in elkaar over. De percussie heeft een zeer tactiele kwaliteit. Ook de vrije impro in de coda wordt geapprecieerd.’
- Annelies Van Parys, Shades of light for violoncello and electronics
Category 9: solo
‘Hoe Annelies Van Parys nieuwe wegen en werelden blijft ontdekken in haar muzikale taal wordt zeer bewonderd. In Shades of light versmelten de cello en electronics zeer mooi met elkaar. Met beperkt materiaal gebeurt er in deze compositie zeer veel.’
- Maya Verlaak, Vanishing Point for percussion and electronics
Category 9: solo
‘Er ontstaat een totaal andere relatie tussen publiek, uitvoerder en componist. Het voortdurend opzoeken van de grenzen en in vraag stellen maakt Maya Verlaak een unieke stem in België en uniek in deze selectie.’