Afrique concrète
De Belgisch-Rwandese Aurélie Nyirabikali Lierman vertelt verhalen met geluiden. Ze begon ooit als documentairemaker bij de radio. Als componist legt ze haar microfoon nog steeds bij de mensen. Elk geluid vertelt iets over het leven van de protagonisten. In KARIAKOO (2013) wordt de buurt zelf, een marktplaats in Dar Es Salaam, de hoofdstad van Tanzania, het onderwerp van de compositie. Met de geluiden die er klinken (de interactie tussen mensen, stemmen, radio’s, voorbijgaand verkeer,…) boetseert Lierman een verhaal: in drie delen laat ze je telkens op een ander moment van de dag en vanuit een ander perspectief kennismaken met de bruisende buurt Kariakoo.
Als Rwandese verkent Lierman in haar artistieke werk haar geboorteland, en bij uitbreiding de landelijke en stedelijke buurten in Oost-Afrika. Ze noemt haar praktijk, waarin ze field recordings tot een verhaal kneedt, ‘Afrique concrète’ met een knipoog naar de ‘musique concrète’ van pionier Pierre Schaeffer. Die bedacht de term voor de nieuwe manier van componeren die hij ontwikkeld had in stukken zoals Étude aux chemins de fer (1948) dat alleen uit een montage van bewerkte geluidsopnames bestaat.
I On Congo Str., 11 am
II Hotel Sikukuu, fifth floor, 5pm
III Lullabies Above Pemba Str., (Swahili Nocturne), 3 am
Schaeffer, Étude aux chemins de fer (1948)
Colofon
Deze webtentoonstelling werd gerealiseerd door MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] in het kader van Erfgoeddag op 21 april 2024 met het thema ‘thuis’.
Met dank aan Erfgoedcel Leuven en de Bib Leuven Tweebronnen.
Concept: MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek]
Samenstelling: Melissa Portaels
Vormgeving: Klaas Coulembier
MATRIX geniet de steun van de Vlaamse Gemeenschap, Stad Leuven en KU Leuven.