‘Orkestmuziek die piano ademde, en pianomuziek die orkest was’
... zo omschreef Jerry Aerts, toenmalig directeur van De Singel Internationaal Kunstcentrum, de creatie van Brewaeys’ georkestreerde préludes van Claude Debussy. Brewaeys noemde het zelf de orkestversie die Debussy nooit gemaakt had. Hij koos ervoor om voor elke noot in de partituur dezelfde octaafligging te behouden. Daarmee beperkte hij zich, maar daagde hij zichzelf ook uit om een heel bijzondere orkestratie te schrijven, één die onmiskenbaar Brewaeys is en toch dicht bij Debussy blijft.
BREWAEYS UNFOLDING is een project van MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] in samenwerking met KU Leuven Bibliotheken, de Onderzoeksgroep Musicologie en het Universiteitsarchief van de KU Leuven, SPECTRA Ensemble, Odysseia Ensemble en Klara.
Het project wordt ondersteund met een projectsubsidie van de Vlaamse Gemeenschap.
Projectcoördinatie Rebecca Diependaele, Melissa Portaels
Curatoren tentoonstelling Ann Eysermans, Melissa Portaels
Samenstelling en realisatie online expo Klaas Coulembier, Melissa Portaels
Lesmap Ellen Jacobs
Podcast Gerrit Valckenaers
Vormgeving Klaas Coulembier
Bruiklenen tentoonstelling Archief Luc Brewaeys, Birgit Van Cleemput, Johan Huys, André Laporte